رابطه تعلق هواداران به تیم های ورزشی، تصویر شناسه، قصد خرید و تبلیغات توصیه ای محصولات حامی

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

این پژوهش عمدتاً با هدف بررسی پیش آیندها (اشتیاق به ورزش و تعلق به تیم ها) و پس آیندهای حامی گری (تصویر شناسه، قصد خرید و تبلیغات توصیه ای) انجام گرفته است. همچنین در راستای مطالعات بازاریابی ورزشی، نقش تعدیل گری تناسب حامی با تیم ورزشی بر رابطه تعلق به تیم و نتایج حامی گری بررسی شده است. برای سنجش متغیرهای مدل تحقیق، پرسشنامه ای 27 سوالی طراحی گردید و بین 384 نفر از هواداران تیم بسکتبال مهرام توزیع شد. نتایج نشان داد احتمال شکل گیری تصویری مثبت از حامی در ذهن هوادارانی که از تعلق تیمی بالایی برخوردارند، بیشتر است و قصد این هواداران برای خرید محصولات حامی، بیشتر بوده و محصولات حامی را بیشتر از دیگران به دوستان و آشنایان توصیه می کنند. همچنین جذابیت ورزش برای فرد، تأثیر مثبتی بر شکل گیری تعلق تیمی دارد، اما جایگاه ورزش در زندگی فرد، تأثیری بر شکل گیری تعلق تیمی ندارد. علاوه بر این، تناسب میان حامی و حمایت شونده، اثر تعدیل کننده مثبتی بر رابطه تعلق به تیم، تصویر شناسه و قصد خرید داشته است. با این حال این اثر در رابطه تعلق به تیم و تبلیغات توصیه ای تأیید نشد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between fans' affiliation with sports teams, identity image, purchase intention, and recommended advertising of sponsored products.

  1. Alexandris, K., Tsaousi, E., & James, J. (2007). Predicting Sponsorship Outcomes from Attitudinal Constructs: The Case of a Professional Basketball Event. Sport Marketing Quarterly, 16, 130-139.
  2. Christensen, S. (2006). Measuring Consumer Reactions to Sponsoring Partnerships Based upon Emotional and Attitudinal Responses. International Journal of Market Research, 48(1), 61-80.
  3. Cornwell, T., & Coote, L. V. (2005). Corporate Sponsorship of a Cause:the Role of Identification in Purchase Intent. Journal of Business Research, 58, 268-276.
  4. Filo, K., Funk, D., & O'Brien, D. (2010). The Antecedents and Outcomes of Attachment and Sponsor Image Within Charity Sport Events. Journal of Sport Management, 24, 623-648.
  5. Funk, D. C., & James, J. (2006). Consumer Loyalty: The Meaning of Attachment in the Development of Sport Team Allegiance. Journal of Sport Management, 20, 189-217.
  6. Gardner, M. P., & shuman, P. J. (1988). Sponsorship and Small Business. Journal of Small Business Management, 26(4), 44-52.
  7. Gilbert, D. (1988). Sponsorship Strategy is Adrift. The Quarterly Review of Marketing, 14, 6-9.
  8. Gwinner, K. (1997). A Model of Image Creation and Image Transfer in Event Sponsorship. International Marketing Review, 14(3), 145-158.
  9. Gwinner, K., & Bennett, G. (2008). The Impact of Brand Cohesiveness and Sport Identification on Brand Fit in a Sponsorship Context. Journal of Sport Management, 22, 410-426.
  10. Gwinner, K., & Swanson, S. (2003). A Model of Fan Identification: Antecedents and Sponsorship Outcomes. Journal of Services Marketing, 17, 94- 275.
  11. Harvery, B., Gray, S., & Despain, G. (2006). Measuring the Effectiveness of True Sponsorship. Journal of Advertising Research, 398-709.
  12. Harvey, B. (2001). Measuring the Effects of Sponsorship. Journal of Advertising Research , 41(1), 59-65.
  13. IEG. (January 4, 2011). IEG Sponsorship report.
  14. Jagre, E., Watson, J., & Watson, G. (2001). Sponsorship and Congruity Theory: A Theoretical Framework for Explaining Consumer Attitude and Recall of Event Sponsorship. in Advances in Consumer Research, 28, 439-445.
  15. Johnson, M., & Zinkhan, G. M. (1990). Defining and Measuring Company Image. Developments in Marketing Science. New Orleans, Louisiana: Proceedings of the 13th Annual Conference of the Academy of Marketing Science.346-350
  16. kihan, k. (2006). Managing Corporate Brand Image Through Sports Sponsorship:Impacts of Sponsorship on Building Consumer Perceptions of Corporate Ability and Social Responsibility.
  17. Kim, J. W. (2010). The Worth of Sport Event Sponsorship: an Event Study. Journal of Management and Marketing Research, 5, 1-14.
  18. Ko, Y., Kim, K., Claussen, C., & Kim, T. (2008). The Effects of Sport Involvement Sponsor Awareness and Corporate Image on Intention to Purchase Sponsors' Products. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 9, 79-94.
  19. Liao, S. H., Chung, Y. C., & Widowati, R. (2009). The Relationships among Brand Image, Brand Trust, and Online Word-of-Mouth: An Example of Online Gaming. Iee International Confrance, (pp. 2207-2211). Hong Kong .
  20. Madrigal, R. (2001). Social Identity Effects on a Bliefs-Attitudes intentions Hierarchy. Psychology and Marketing, 18,145-165.
  21. Madrigal, R. (2000). The Influence of Social Alliance With Sports Team on Intentions To Purchase Corporate Sports Product. Journal of Advertising, 29(4), 13-24.
  22. Meenaghan, T. (1991). The Role of Sponsorship in the Marketing Communications mix. International Journal of Advertising, 10(1), 35-47.
  23. Meenaghan, T. (2001). Understanding Sponsorship Effects. Psychology & Marketing, 18, 95-122.
  24. Ngan, H. M., Prendergast, G. P., & Tsang, A. S. (2011). Linking Sport Sponsorship With Purchase Intention: Team performance, Stars, and the Moderating Role of Social Identification. European Journal of Marketing, 45, 551-566.
  25. Olson, E. L., & Thjomoe, H. M. (2011). Explaining and Articulating the Fit Construct in Sponsorship. Journal of Advertising, 40(1), 57-70.
  26. Pham, T. (1991). The Evaluation of Sponsorship Effectiveness: A Model and some Methodological Considerations. Gestion 2000, 7(4), 47-66.
  27. Pope, N. K., & Voges, K. E. (2000). The Impact of Sport Sponsorship Activities, Corporate Image, and Prior Use on Consumer Purchase Intention. Sport Marketin g Qua rterly, 9(2),96-102.
  28. Pracejus, J. W. (2004). Seven Psychological Mechanisms Through Which Sponsorship can Influence Consumers. Sports Marketing and the Psychology of Marketing Communications, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  29. Speed, R., & Thompson, P. (2000). Determinants of Sports Sponsorship Response. Academy of Marketing Science, 28, 226-238.
  30. Tsiotsou, R., & Alexandris, K. (2009). Delineating the Outcomes of Sponsorship: Sponsor Image, Word of Mouth, and Purchase Intentions. International Journal of Retail & Distribution Management, 37(4), 358-369.
  31. Wang, C. H., Cheng, M. S., Purwanto, M. B., & Erimurti, K. (2012). The Determinants of the Sports Team Sponsor’s Brand Equity (A Cross-Country Comparison in Asia). International Journal of Market Research, 53, 811-829