هدف از مقاله حاضر، شناسایی رابطه رفتار شهروندی سازمانی، مدیریت ارتباط با مشتری و عملکرد سازمانی شرکت های تولید و پخش مواد غذایی در استان کردستان است. بدین منظور، 220 نفر از مشتریان و 70 نفر از کارکنان 12 شرکت فعال در بخش تولید و پخش مواد غذایی در شهرک های صنعتی استان کردستان، به عنوان نمونه آماری، انتخاب گردیدند. مطالعه حاضر، برحسب هدف، کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی است. برای جمع آوری داده های اولیه از پرسشنامه استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که رفتار شهروندی سازمانی، تأثیر مستقیم بر عملکرد سازمانی شرکت های تولید و پخش مواد غذایی در استان کردستان ندارد، بلکه با بهره گیری از روش های جدید بازاریابی، مانند مدیریت ارتباط با مشتری است که رفتار شهروندی سازمانی با رضایت مشتریان و بهره وری، به عنوان دو فاکتور مهم عملکرد سازمانی، ارتباط پیدا می کند. به عبارت دیگر، مدیریت ارتباط با مشتری، رابطه رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد سازمانی را تعدیل می کند.
Ahearne, M., Hughes, D.E., & Schillewaert, N. (2007). Why Sales Reps Should Welcome Information Technology: Measuring the Impact of CRM-based IT on Sales Effectiveness. International Journal of Research in Marketing, 24(4), 336- 49.
Ang, S., Dye, L. V., & Begley T. (2003). The Employment Relationships of Foreign Workers Versus Local Employees: A Field of Organizational Justice, Job Satisfaction , Performance and OCB. Journal of organizational Behavior, 24, 561-583
Appelbaum, A., Steven B., Nicolas B., Erika B., Jonathan C., Rodney, D., Isabelle, G., Chrystine, S., & Carlo, D. (2004). Organizational Citizenship Behavior: A Case Study of Culture, Leadership and Trust, Management Decision. 42(1), pp.13-40
Bell, D., Deighton, J., Reinartz, W. J., Rust, R. T., & Swartz, G. (2002). Seven Barriers to Customer Equity Management. Journal of Service Research, 5(1), 77- 86.
Bienstock, C., Carol, W., Carol, S., & Rachel, K. (2003). Organizational Citizenship Behavior and Service Quality. Journal of Services Marketing, 17(4), 357-378.
Bohling, T., Bowman, D., Lavalle, S., Mittal, V., Narayandas, D., Ramani, G., & Varadarajan, R. (2006). CRM Implementation: Effectiveness Issues and Insights. Journal of Service Research, 9(2), 184-94.
Bolino, M ., Turnley, D., & William, H. (2003 ). Going the Extra Mile: Cultivating and Managing Employee Citizenship Behavior, Academy of Management Executive.
Boulding, W., Staelin, R., Ehret, M., & Johnston, W. J. (2005). A Customer Relationship Management Roadmap: What Is Known, Potential Pitfalls, and Where to Go?. Journal of Marketing, 69(4), 155-66.
Castro, B., Armario, G., & Ruiz, E. (2004). The Influence of Employee Organizational Citizenship Behavior Customer Loyalty. International Journal of Service Industry Management, 15(1), 27-53
Cohen, D., Aaron, M., & kol, Y. (2004). Professionalism and Organizational Citizenship behavior, an Empirical Examination among Israeli Nurses. Journal of Managerial Psychology,19(4).
Colgate, M. R., & Danaher, P. J. (2000). Implementing a Customer Relationship Strategy: The Asymmetric Impact of Poor versus Excellent Execution. Journal of the Academy of Marketing Science, 28(3), 375-87.
Gustafson, A., Johnson, M. D., & Roos, I. (2005). The Effects of Customer Satisfaction, Relationship Commitment Dimensions, and Triggers on Customer Retention. Journal of Marketing, 69(4), 210-18.
Hudson, R., (2002). Management Citizenship Behavior and its Consequences. Work and Occupations, 29(1), 46-96
Jacqueline, S., & Shapiro, L. B. (2002). A Psychological Contract Perspective on Organizational Citizenship behavior. Journal of Organizational Behavior, 23, 927-949
Jayachandran, S., Sharma, S., Kaufman, P., & Raman, P. (2005). The Role of Relational Information Processes and Technology Use in Customer Relationship Management. Journal of Marketing, 69(4), 177-92.
Koys, D. J. (2001). The Effects of Employee Satisfaction, Organizational Citizenship Behavior, and Turnover on Organizational Effectiveness: a Unit[1]level Longitudinal Study. Per's Psycho, 54, 101-14.
Payne, A., & Frow, P. (2005). A Strategic Framework for Customer Relationship Management. Journal of Marketing, 69(4), 167-76.
Reinartz, W. J., Krafft, M., & Hoyer, W. D. (2004). The Customer Relationship Management Process: Its Measurement and Impact on Performance. Journal of Marketing Research, 41(3), 293-305.
Rigby, D. K., Reichheld, F. F., & Schefter, P. (2002). Avoid the four Perils of CRM. Harvard Business Review, 80(2), 101-09.
Sabherwal, R., Jeyaraj, A., & Chowa, C. (2006). Information System Success: Individual and Organizational Determinants. Management Science, 52(12), 1849-64.
Turnipseed, D. L., Rassuli, A. (2005). Performance Perceptions of Organizational Citizenship Behaviors at Work: A Bi-level Study among Managers and Employee. British Journal of Management, 16, 231-244
احمدی, فریدون و حسن زاده, تورج . (1390). رفتار شهروندی سازمانی، مدیریت ارتباط با مشتری و عملکرد سازمانی شرکت های تولید و پخش مواد غذایی. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 10(9), -.
MLA
احمدی, فریدون , و حسن زاده, تورج . "رفتار شهروندی سازمانی، مدیریت ارتباط با مشتری و عملکرد سازمانی شرکت های تولید و پخش مواد غذایی", چشم انداز مدیریت بازرگانی, 10, 9, 1390, -.
HARVARD
احمدی, فریدون, حسن زاده, تورج. (1390). 'رفتار شهروندی سازمانی، مدیریت ارتباط با مشتری و عملکرد سازمانی شرکت های تولید و پخش مواد غذایی', چشم انداز مدیریت بازرگانی, 10(9), pp. -.
CHICAGO
فریدون احمدی و تورج حسن زاده, "رفتار شهروندی سازمانی، مدیریت ارتباط با مشتری و عملکرد سازمانی شرکت های تولید و پخش مواد غذایی," چشم انداز مدیریت بازرگانی, 10 9 (1390): -,
VANCOUVER
احمدی, فریدون, حسن زاده, تورج. رفتار شهروندی سازمانی، مدیریت ارتباط با مشتری و عملکرد سازمانی شرکت های تولید و پخش مواد غذایی. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 1390; 10(9): -.