بقای سازمان ها و شرکت ها در محیط کسب و کار پرتلاطم امروز، در گرو چند عامل مهم، از جمله ارتباط عمیق و پایدار با مشتریان است. مدیریت ارتباط با مشتری، ابزار کارآمد برای تحقق این مهم محسوب می شود؛ اما اجرای پروژ] هایی از این دست با ریسک بالا و هزینه فراوانی همراه است. برای کاهش این ریسک، ضروری است که پیش از اجرای آن، امادگی الکترونیکی سازمان ها ارزیابی گردد و مقدمات پیاده سازی و زیرساخت های لازم آن مهم فراهم شود. در تحقیق حاضر، مدل Verdiet به عنوان مدلی مناسب برای ارزیابی آمادگی الکترونیکی شرکت های توزیع دارو برای پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری انتخاب و پیشنهاد شد و به کمک آن، آمادگی الکترونیکی یکی از بزرگ ترین شرکت های پخش دارو ارزیابی گردید. در این راستا، با استفاده از روش تحقیق توصیفی، وزن و اهمیت شاخص های ارزیابی مشخص شد و با به کارگیری پرسشنامه، از خبرگان نظرخواهی شد. سپس نظرسنجی از مسئولین بخش های عملیاتی این شرکت، آمادگی الکترونیکی سازمان در هر یک از حوزه های ارزیابی مشخص گردید. نتایج نشان می دهد که در میان شاخص های چهارگانه مدل فوق، زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات، اهمیت بیشتری در این ارزیابی دارد.
AL-OSAIMI, KH. S. (2007). Mathematical Models for E-readiness Assessment of Organizations with Intranets. Mater Thesis, King Saud University, Saudi Arabia.
Bridge, O. (2005). E-ready for what e-Readiness in Developing Countries: Current Status and Prospects toward the Millennium Development Goals. Retrieved from http://www. bridges. org /en/Publication.3.html
Chen, I. J., & Popovich, K. (2003). Understanding Customer Relationship Management (CRM) People, Process and Technology. Business Process Management Journal, 9, 672-688.
Dada, D. (2006). E-readiness for Developing Countries: Moving the Focus from the Environment to the Users. EJISDC, 27, 1-14.
Fottouhiyehpour, P. (2008). Assessing the Readiness for Implementing CRM in B2B Markets Using AHP Method. Master Thesis, Lulea University of Technology, Sweden.
Hanafizadeh, P., Hanafizadeh, M. R., & Khodabakhshi, M. (2009). Taxonomy of E-readiness Assessment Measures. International Journal of Information Management, 29, 189-195.
Jafarnejad, A., Loox, C., & Monshi, A. A. (2007). Towards Electronic Customer Relationship Management: An CRM Solutions Development Methology, Iranian Journal of Management Studies (IJMS), 1, 73-89.
Janom, N., & Zakaria, M. S. (2009). B2B E-commerce Readiness Assessment Indicators Based on the Critical Success Factors. Paper presented at the 2009 International Conference on Electrical Engineering and Informatics, Retrieved from http://www.uom.ac.mu/sites/irssm/papers/
Lin, R., Chen, R., & Shun Chiu, K. K. (2010). Customer Relationship Management and Innovation Capability: an Empirical Study. Industrial Management & Data Systems, 110, 111-133.
Mishra, A., & Mishra, D. (2009). Customer Relationship Management: Implementation Process Perspective. Acta Polytechnica Hungaric, 64, 83- 99.
Mutula, S. M., & Brakel, P. (2006). An Evaluation of E-readiness Assessment Tools with Respect to Information Access: Towards an Integrated Information Rich Tool. International Journal of Information Management, 26, 212-223.
Richards, K. A., & Jones, E. (2008). Customer Relationship Management: Finding Value Drivers. Industrial Marketing Management, 37,120-130.
Ruikar, K., Anumba, C. J., & Carrillo, P. M. (2006). Verdict-An E-readiness Assessment Application for Construction Companies. Automation in Construction, 15, 98-110.
Toufani, S. (2009). E-Readiness Assessment in Iranian B2C Enterprises (Case: Iranian Book Publishing Companies). Master Thesis, Lulea University of Technology, Sweden.
Turban, E., Leidner, D., McLean, E., & Wetherbe, J. (2008). Information Technology for Management: Transforming Organizations in the Digital Economy. 6th ed. John Wiley & Sons.
Wang, M. Y. (2007). Measuring CRM Service Quality in the Library Context: A Preliminary Study. The Electronic Library, 266, 896-911
مؤتمنی, علیرضا و کمان قد, علیرضا . (1390). ارزیابی آمادگی الکترونیکی شرکت های توزیع کننده دارو در زمینه پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتریان. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 10(9), -.
MLA
مؤتمنی, علیرضا , و کمان قد, علیرضا . "ارزیابی آمادگی الکترونیکی شرکت های توزیع کننده دارو در زمینه پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتریان", چشم انداز مدیریت بازرگانی, 10, 9, 1390, -.
HARVARD
مؤتمنی, علیرضا, کمان قد, علیرضا. (1390). 'ارزیابی آمادگی الکترونیکی شرکت های توزیع کننده دارو در زمینه پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتریان', چشم انداز مدیریت بازرگانی, 10(9), pp. -.
CHICAGO
علیرضا مؤتمنی و علیرضا کمان قد, "ارزیابی آمادگی الکترونیکی شرکت های توزیع کننده دارو در زمینه پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتریان," چشم انداز مدیریت بازرگانی, 10 9 (1390): -,
VANCOUVER
مؤتمنی, علیرضا, کمان قد, علیرضا. ارزیابی آمادگی الکترونیکی شرکت های توزیع کننده دارو در زمینه پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتریان. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 1390; 10(9): -.