تأثیر بازاریابی داخلی بر اثربخشی کار گروهی در آموزش عالی: مطالعه موردی- دانشگاه اصفهان

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

چکیده

یکی از سرمایه های هر سازمان، کارکنان آن می باشد. وجود کارکنان راضی و توانمند، از جمله شرایط لازم برای پیشرفت هر سازمان است. بازاریابی داخلی در پی ایجاد چنین سرمایه هایی است. در این تحقیق، تأثیر بازاریابی داخلی بر اثربخشی کار گروهی در کارکنان دانشگاه اصفهان بررسی شده است. بازاریابی داخلی به کارکنان به عنوان مشتریان درونی و به مشاغل به عنوان محصولات درونی می نگرد و با چهار عامل (قیمت، محصولات درونی، ارتباطات و محیط داخلی سنجیده می شود. برای جمع آوری اطلاعات در این تحقیق از پرسشنامه بهره گرفته شده است؛ پرسشنامه ای محقق- ساخته که روایی آن توسط استادان و صاحب نظران بررسی گردیده و برای سنجش پایانی آن از آلفای کرونباخ استفاده شده است آلفای به دست آمده محاسبه شده برای پرسشنامه بازاریابی داخلی، 85 درصد و برای پرسشنامه اثربخشی کار گروهی، 90 درصد است. سپس داده ها با استفاده از نرم افزارهای آماری، از جمله SPSS18 و Amos 18 تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان می دهد که قیمت، محصولات درونی، ارتباطات و محیط داخلی، هر یک به تنهایی، رابطه مستقیم با اثربخشی کار گروهی دارد؛ یعنی با افزایش هر عامل، عامل دیگر نیز افزایش می یابد. در نتیجه، بازاریابی داخلی و اثربخشی کار گروهی نیز رابطه مستقیم با یکدیگر دارند. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که بازاریابی داخلی و مؤلفه های آن، تأثیر مثبت و معنادار بر اثربخشی کار گروهی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Internal Marketing on Teamwork Effectiveness in Higher Education (Case Study: University of Isfahan)

  1. Abzari, M, Ghorbani, H., & Madani, F. (2011). The Effect of Internal Marketing on Organizational Commitment from Market- Orientation View Point in Hotel Indusry in Iran. International Journal of Marketing Studies, 3(1) 147-155.
  2. Bansal, H., & Morris, B. (2001). The Impact of Internal Marketing Activity on External Marketing out Comes. Journal of Quality management, 6(12), 61-67.
  3. Cooper, J., & Cronin, J. (2011). Internal Marketing: Competitive Trategy for the Long-Term Care Industry. Journal of BusinessResearch, 8(6), 177-181.
  4. Done, S. (2006). Resource Library. Internal Marketing, www.marketingpower.com/resourcelibrary/marketingNews/pages/2006/40/1/mn 011506-schultz.aspx.
  5. DuBrin, A. J. (2004). Applying Psychology, Individual and Organizational Effectiveness. New Jersey: Pearson, Prentice Hall.
  6. Gounaris, S. (2010). Intenal- Market Orientation Amisconceived Aspect of Marketing Theory. Europen Journal of Marketing, 44(2), 160-169.
  7. Latane, B. (2004). Many Hands Make Light The Work: The Causes and Consequ. New York: Modern Language Association.
  8. Lings, L. (2000). Internal Marketing and Supply Change Management. Jounal of Service Marketing, 14(1), 27-43.
  9. Rafig, M., & Ahmad, P. (2000). Advances in Internal Marketingconcepts. Jounal of Service Marketing, 14(6), 449-462.
  10. Harvirs, B., & Morris, B. (2001). The Impact of NG out Comes. 12(7), 65-78