نقش آمیخته بازاریابی در توسعه صادرات قطعه سازی خودرو

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 دانشگاه اصفهان

2 دانشگاه تربیت مدرس

3 دانشگاه هوایی شهید ستاری

چکیده

بازاریابی از جمله حوزه های است که اهمیت بسیار زیادی در توسعه صادرات دارد. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر توسعه صادرات صنعت قطعه سازی خودرو، با تأکید بر بازاریابی در شرکت های قطعه سازی تهران آغاز شد. پس از بررسی ادبیات مرتبط با موضوع در داخل و خارج کشور و انجام مصاحبه های مقدماتی با کارشناسان قطعه سازی، فرضیات تحقیق تدوین گردید. در این تحقیق، 115 پرسشنامه بین مدیران شرکت های تولید کننده قطعات خودرو- که دفتر مرکزی در شهر تهران داشتند- توزیع شد. برای آزمایش فرضیات پژوهش از آزمون t تک متغیره و برای اولویت بندی فرضیه های تحقیق و آمیخته ترفیع از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها حاکی از آن است که صنعت قطعه سازی خودرو، توانایی ارائه محصولات جدید و توانایی رقابت با محصولات مشابه خارجی را از لحاظ کیفیت و طراحی قطعات ندارد. با این حال، صنعت قطعه سازی خودرو، توانایی کاهش قیمت قطعات تولیدی و توانایی تحویل به موقع را دارد، تأکید بر آمیخته ترفیع می تواند موجب افزایش صادرات در صنعت قطعه سازی خودرو گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of marketing mix in developing automotive parts exports

16.Arthur, W. B. (1994). Increasing Returns and Path Dependence in the Economy. University of Michigan Press, East Lansing, MI.
17.Hangel, J., & Brown, J. S. (2008). Learning from Tata’s Nano. Business Week, 27 February.
18.Hochi, S. (1998). Japanese Auto Companies: at Home in America. Business Japan, 31(4), 24-29.
19.Johansen, B. (2009). Leaders make future: Ten New Leadership Skills for an Uncertain World. Berrett- Koehler Publishers Inc.
20.Johri, L. M., & Petison, P. (2008).Value-Based Localization Strategies of Automobile Subsidiaries in Thailand. International Journal of Emerging Markets, 3(2), 140-162.
21.Lee, J., & Chen, J. S. (2003). Internationalization, Localadoption and Subsidiary’s Entrepreneurship. Asia Pacific of Management, 20, 51-72.
22.Lee, J. W., & Tai, S. (2009). Determinants of Product Quality Perceptions and Their Application to Marketing Standardization. International Journal of Emerging Markets, 4(2), 119-136
23.Sofie, V., & Luc, H. (2008). Crossing the Bridge to Poverty, with Low[1]Costcars. Journal of Consumer Marketing, 25)7(, 439-445.
24.Tuncalp, S. (1993). The Automobile Market in Saudi Arabia: Implications for Export Marketing Planning. Marketing Intelligence & Planning. 11(1).
25.Wollin, D., & Perry, C. (2004). Marketing Management in a Complex Adaptive System. European Journal of Marketing, 38(5/6), 556-572