سنجش رضایت دانشجویان از سیستم های آموزش الکترونیکی

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

ورود به عصر اطلاعات و پیدایش، رشد و توسعه فناوری هایی مانند اینترنت، نهاد آموزش را دستخوش تغییرات فراوانی نمود و در این میان، آموزش الکترونیکی توانست با بهره گیری از این فرصت به عنوان یک پارادایم جدید ظهور کند، به طوری که بسیاری از مؤسسات و مراکز آموزشی، به سرعت، خواهان استفاه از آن شدند. در عین حال، تحقیقات نشان می دهد که تعداد زیادی از دانشجویانی که دوره های آموزش مجازی را آغاز می کنند، تمایلی برای ادامه آن ندارند و اظهار نارضایتی می نمایند. در نتیجه، این پژوهش بر آن شد که عوامل اساسی مؤثر بر رضایت دانشجویان مجازی را شناسایی و مدل جامع و یکپارچه ای را برای اندازه گیری آن ارائه نمایید. در این تحقیق، این عوامل در شش بعد اصلی (دانشجو، استاد، واحدهای آموزشی، فناوری، طراحی، و محیط) دسته بندی و در دو مرحله آزمون شدند. مرحله اول، شامل تعیین شاخص های مدل به وسیله اساتید، مدیران، کارکنان و طراحان سیستم های آموزش مجازی است. مرحله دوم عبارتست از آزمون مدل و ارزیابی رضایت دانشجویان از این سیستم ها با بررسی 226 دانشجوی مجازی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی تهران، نتایج تحلیل داده ها منجر به معرفی 15 عامل تأثیرگذار بر رضایت دانشجویان مجازی گردید که از میان آن ها انعطاف پذیری واحدهای آموزشی، کیفیت اینترنت و فناوری، سودمندی و سهولت کاربرد و خدمات پشتیبانی دانشگاه از اهمیت بیشتری برخوردار بودند. یافته های این تحقیق می تواند راهنمای مناسبی برای مدیران و مسئولین مراکز آموزش مجازی در جهت بهبود کیفیت خدمات آموزشی باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Measuring student satisfaction with e-learning systems

  1. Alavi, M., Wheeler, B. C., & Valacich, J. S. (1995). Using IT to Re-engineer Business Education: an Exploratory Investigation of Collaborative e-Learning. MIS Quarterly, 19, 293–312.
  2. Amoroso, D. L., & Cheney, P. H. (1991). Testing a Causal Model of End-user Application Effectiveness. Journal of Management Information Systems, 8(1), 63-89.
  3. Arbaugh, J. B. (2000). Virtual Classroom Characteristics and Student Satisfaction with Internet-based MBA Courses. Journal of Management Education, 24(1), 32-54.
  4. Arbaugh, J. B. (2002). Managing the On-line Classroom: A Study of Echnological and Behavioral Characteristics of Web-based MBA Courses. Journal of High Technology Management Research, 13, 203-223.
  5. Arbaugh, J. B., & Duray, R. (2002). Technological and Structural Characteristics, Student Learning and Satisfaction with Web-based Courses – An Exploratory Study of two On-line MBA Programs. Management Learning, 33(3), 331-347.
  6. Barbeite, F. G., & Weiss, E. M. (2004). Computer Self-efficacy and Anxiety Scales for an Internet Sample: Testing Measurement Equivalence of Existing Measures and Development of New Scales. Computers in Human Behavior, 20, 1-15.
  7. Cantoni, V., Cellario, M., & Porta, M. (2004). Perspectives and Challenges in Elearning: Towards Natural Interaction Paradigms. Journal of Visual Languages and Computing, 15,333-345.
  8. Davis, F. D. (1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use and User Acceptance of Information Technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340.
  9. Davis, F. D., Bagozzi, R. P., & Warshaw, P. R. (1992). Extrinsic and Intrinsic Motivation to Use Computers in the Workplace. Journal of Applied Social Psychology, 22(14), 1111-1132.
  10. Davis, F. D., Bagozzi, R. P., &Warshaw, P. R. (1989). User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models. Management Science, 35(8), 982–1003.
  11. Delon, W., & Mclean, E. (1992). Information Systems Success: The Quest for the Dependent Variable. Information Systems Research, 3(1), 60-95.
  12. Dutton, J., & Perry, J. (2002). How do Online Students Differ from Lecture Students?. Journal of Management Information Systems, 18(4), 169-190.
  13. Eom, S. B., Wen, H. J., & Ashill, N. (2006). The Determinants of Students’ Perceived Learning Outcomes and Satisfaction in University Online Education: An Empirical Investigation. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 4(2), 215-235.
  14. Gattiker, U. E., & Hlavka, A. (1992). Computer Attitudes and Learning Performance: Issues for Management Education and Training. Journal of Organizational Behavior, 13(1), 89-101.
  15. Hermans, C. M., Haytko, D. L., & Mott- Stenerson, B. (2009). Student Satisfaction in Web-enhanced Learning Environments. Journal of Instructional Pedagogies, 1, 82-100, Retrieved from: http://aabri.com/manuscripts/09147.pdf
  16. Hong, K. S. (2002). Relationships between Students’ and Instructional Variables with Satisfaction and Learning from a Web-based Course. Internet and Higher Education, 5, 267-281.

17.Jones, P., Packham, G., Miller, C., & Jones, A. (2004). An Initial Evaluation of Student Withdrawals within an e-Learning Environment: The Case of e[1]College Wales. Electronic Journal on e-Learning, 2 (1), 113-120.

  1. Kanuka, H., & Nocente, N. (2003). Exploring the Effects of Personality Type on Perceived Satisfaction with Web-based Learning in Continuing Professional Development. Distance Education, 24(2), 227-245.
  2. Ketabchi, E., Mortazavi, M., & Moeini, A. (2008). Evaluation of User Satisfaction in Center of Elearning- University of Tehran. In Proceeding of the International Conference on Computer Science and Software Engineering, Washington DC, USA, 12-14 Dec 2008 (pp. 536-539). CA: IEEE Computer Society
  3. Lee, B. C., Yoon J. O., & Lee, I. (2009). Learners’ Acceptance of e-Learning in South Korea: Theories and Results. Computers & Education, 53, 1320-1329.
  4. Liaw, S. S. (2008). Investigating Students’ Perceived Satisfaction, Behavioral Intention, and Effectiveness of e-Learning: A Case Study of the Blackboard System. Computers & Education, 51, 864-873.
  5. Lin, K. M. (2011). E-Learning Continuance Intention: Moderating Effects of User e-Learning Experience. Computers & Education, 56, 515-526.
  6. Liu, I. F., Chen, M. C., Sun, Y. S., Wible, D., & Kuo, C. H. (2010). Extending the TAM Model to Explore the Factors that Affect Intention to Use an Online Learning Community. Computers & Education, 54, 600-610.
  7. Peng, P. J., & Sama, A. J. A. (2006). Measuring Student' Satisfaction for Quality Education in an e-Learning University. Unitar e-Journal, 2(1), 11-21.
  8. Piccoli, G., Ahmad, R., & Ives, B. (2001). Web-based Virtual Learning Environments: A Research Framework and a Preliminary Assessment of effectiveness in Basic IT Skill Training. MIS Quarterly, 25(4), 401-426.

26.Rocaa, J. C., Chiu, C. M., & Martineza, F. J. (2006). Understanding e-Learning Continuance Intention: An Extension of the Technology Acceptance Model. Int. J. Human-Computer Studies, 64, 683-696.

  1. Sahin, I., & Shelley, M. (2008). Considering Students’ Perceptions: The Distance Education Student Satisfaction Model. Educational Technology & Society, 11(3), 216-223.
  2. Selim, H. M. (2003). An Empirical Investigation of Student Acceptance of Course Websites. Computers and Education, 40(4), 343-360.
  3. Selim, H. M. (2007). E-learning Critical Success Factors: An Exploratory Investigation of Student Perceptions. International Journal of Technology Marketing, 2(2), 157-182.
  4. Sun, P. C., Tsai, R. J., Finger, G., Chen, Y. Y., & Yeh, D. (2008). What Drives a Successful e-Learning? An Empirical Investigation of the Critical Factors Influencing Learner Satisfaction. Computers and Education, 50(4), 1183-1202.
  5. Thurmond, V. A., Wambach, K., & Connors, H. R. (2002). Evaluation of Student Satisfaction: Determining the Impact of a Web-based Environment by Controlling for Student Characteristics. The American Journal of Distance Education, 16(3), 169-189.
  6. Udo, G. J., Bagchi, K. K., & Kirs, P. J. (2011). Using SERVQUAL to Assess the Quality of e-Learning Experience. Computers in Human Behavior, 27, 1272-1283.
  7. Wang, Y. S. (2003). Assessment of Learner Satisfaction with Asynchronous Electronic Learning Systems. Information & Management, 41, 75-86.
  8. Webster, J., & Hackley, P. (1997). Teaching Effectiveness in Technology[1]Mediated Distance Learning. Academy of Management Journal, 40(6), 1282- 1309.
  9. Wu, J. H., Tennyson, D. R., & Hsia, T. H. (2010). A Study of Student Satisfaction in a Blended e-Learning System Environment. Computers & Education, 55, 155-164