پیشایندها و پیامدهای ارزش ویژه برند سبز

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشگاه امیر کبیر

چکیده

موج عظیم محیط گرایی و گرایش های سبز در چند دهه اخیر، محققین بسیاری از حوزه ها را به مطالعه و تفحص در حیطه محیط زیست و فعالیت های سبز واداشته است. بازاریابی، به عنوان علمی پیشرو از این مقوله مستثنی نبوده است و بسیاری از متغیرهای این حوزه نیز رنگ و بوی سبز به خود گرفته اند. این پژوهش با رویکردی کمی سعی دارد تأثیر سازه های جدید (تصویر برند سبز، اعتماد سبز و رضایت سبز از برند) بر یکدیگر و متعاقباً ارتباط آن ها با ارزش ویژه برند سبز و ترجیح و قصد خرید را آزمون کند. 9 فرضیه تبیین کننده روابط این متغیرها در قالب مدلی مفهومی ارائه گردید. جامعه مورد مطالعه، مشتریان لوازم خانگی از دو برند سبز سامسونگ و ال جی بودند. نمونه ای 278 نفری انتخاب شد، پرسشنامه ای با طیف پنجگانه لیکرت توزیع شد، و به روش خود- گزارشی تکمیل گردید. مدل پژوهش، با استفاده از روش تحلیل مسیر، به وسیله نرم افزار لیزرل آزمون شد. نتایج، ضمن برازش خوب برای مدل، نشان داد که تصویر برند سبز بر رضایت از برند سبز و اعتماد به برند سبز اثر مثبت و معنادار دارد. همچنین رضایت از برند سبز بر اعتماد به برند سبز، ارزش ویژه برند سبز و ترجیح برند اثر مثبت و معنادار دارد. اعتماد به برند سبز بر ارزش ویژه برند سبز اثر مثبت و معنادار دارد. ارزش ویژه برند سبز بر ترجیح برند اثر دارد و ترجیح برند نیز بر قصد خرید برند اثر دارد. اثر مستقیم ارزش ویژه برند بر قصد خرید برند نیز معنادار نبود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Antecedents and consequences of green brand equity

  1. Aaker, D. A. (1991). Managing Brand Equity: Capitalizing on the Value of a Brand Name. New York: The Free Press.
  2. Aaker, D. A., & Erick, J. (2000). Brand Leadership. London: Free Press.
  3. Berry, M. A. & Rondinelli, D. A. (1998). Proactive Corporate Environmental Management. A New Industrial Academy of Management Executive 12(2), 38- 50.
  4. Chang, C. H., & C. Y. Tu. (2005). Exploring Store Image, Customer Satisfaction and Customer Loyalty Relationship: Evidence from Taiwanese Hypermarket Industry. Journal of American Academy of Business, 7(2), 197- 202.
  5. Chen, Y. Sh. (2008a). The Driver of Green Innovation and Green Image – Green Core Competence. Journal of Business Ethics, 81(3), 531-543.
  6. Chen Y. Sh. (2008b). The Positive Effect of Green Intellectual Capital on Competitive Advantages of Firms Yu-Shan Chen. Journal of Business Ethics, 77, 271-286.
  7. Chen, Y. Sh. (2010). The Drivers of Green Brand Equity: Green Brand Image, Green Satisfaction, and Green Trust. Journal of Business Ethics, 93, 307-319.
  8. Chen, Y. S., Lai, S. B., & Wen, C. T. (2006). The Influence of Green Innovation Performance on Corporate Advantage in Taiwan. Journal of Business Ethics, 67(4), 331-339.
  9. Cobb-Walgren, C.J., Ruble, C.A., & Donthu, N. (1995). Brand Equity, Brand Preference, and Purchase Intent. Journal of Advertising, 24(3), 25-40.
  10. Cretu, A. E., & Brodie, R. J. (2007). The Influence of Brand Image and Company Reputation Where Manufacturers Market to Small Firms: A Customer Value Perspective. Industrial Marketing Management, 36(2), 230- 240.
  11. De Chernatony, L., Harris, F., & Christodoulides, G. (2004). Developing a Brand Performance Measure for Financial Service Brands. The Service Industries Journal, 24(2), 15-33.
  12. Delgado-Ballester, E., & Munuera-Alema´n, J. L. (2005). Does Brand Trust Matter to Brand Equity?. Journal of Product and Brand Management, 14(2/3), 187-196.
  13. Flavia´n, C., Guinalı´u, M., & Torres, E. (2005). The Influence of Corporate Image on Consumer Trust: A Comparative Analysis in Traditional Versus Internet Banking. Internet Research, 15(4), 447-470.
  14. Gefen, D., & Straub, D. W. (2004). Consumer Trust in B2C e-Commerce and the Importance of Social Presence: Experiments in e-Products and e-Services. Omega, 32(6), 407-424.
  15. Greeno, L.J., & Robinson, S. N. (1992). Rethinking Corporate Environmental Management. The Columbia Journal of World Business, 27(3/4), 222-232.
  16. Hu, W., & Wall, G. (2005). Environmental Management, Environmental Image and the Competitive Tourist Attraction. Journal of Sustainable Tourism, 13(6), 617-635.
  17. Jamal, A., & Goode, M. M. H. (2001). Consumers and Brands: A Study of the Impact of Self-Image Congruence on Brand Preference and Satisfaction. Marketing Intelligence & Planning, 19(6/7) ABI/INFORM Global, 482.
  18. Kalafatis, S. P., & Pollard, M. (1999). Green Marketing and Ajzen’s Theory of Planned Behavior: A Cross-Market Examination. Journal of Consumer Marketing, 16(4/5), 441-460.
  19. Kassim, N., & Abdullah, N. A. (2010). The Effect of Perceived Service Quality Dimensions on Customer Satisfaction, Trust, and Loyalty in e[1]Commerce Settings a Cross Cultural Analysis Asia Pacific. Journal of Marketing and Logistics, 22(3), 351-371.
  20. Keller, K. L. (1993). Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer[1]Based Brand Equity. Journal of Marketing, 57(1), 1-22.
  21. Khandoker, M. R. & Mahbubul, H. (2011(. Exploring Price Sensitivity of a Green Brand: A Consumers’ Perspective. World Review of Business Research 1(2), 84-97.
  22. Kim, K. H., Kim, K.S., Kim, D.Y., Kim, J. H., & Kang, S. H. (2008). Brand Equity in Hospital Marketing. Journal of Business Research, 61(1), 75-82.
  23. Kotler, P. (2000). Marketing Management (10th ed). New Jersey: Prentice[1]Hall.
  24. Martenson, R. (2007). Corporate Brand Image, Satisfaction and Store Loyalty; A Study of the Store as a Brand, Store Brands and Manufacturer Brands. International Journal of Retail and Distribution Management, 35(7), 544-555.
  25. Moradi, H., & Zarei, A. (2011). The Impact of Brand Equity on Purchase Intention and Brand Preference-the Moderating Effects of Country of Origin Image. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 5(3), 539-545.
  26. Olson, E. G. (2009). Business as Environmental Steward: the Growth of Greening. Journal of Business Strategy, 30(5), 4-13.
  27. Ottman, J. A. (1992). Green Marketing. NTC Business Books: Chicago, USA.
  28. Oyewole, Ph. (2001). Social Costs of Environmental Justice Associated with the Practice of Green Marketing. Journal of Business Ethics, 29(3), 239-251.
  29. Pappu, R., & Quester, P. (2006). Does Customer Satisfaction Lead to Improved Brand Equity? An Empirical Examination of two Categories of Retail Brands. Journal of Product and Brand Management, 15(1), 4-14.
  30. Paulssen, M., & Birk, M. M. (2007). Satisfaction and Repurchase Behavior in a Business-to-Business Setting: Investigating the Moderating Effect of Manufacturer, Company and Demographic Characteristics. Industrial Marketing Management, 36(7), 983-997.
  31. Polonsky, M. J. (1994). Green Marketing Regulation in the US and Australia: The Australian Checklist. Greener Management International, 5, 44-53.
  32. Porter, M. E. & Linde C. (1995). Toward a New Conception of the Environment-Competitiveness Relationship. Journal of Economic Perspectives, 9(4), 97-118.
  33. Rahbar, E. (2008). To Buy Green and non-Green Products: What Are The Factors Influencing Customer Purchase Behavior. (MBA Thesis), University Sains Malaysia.
  34. Roberts, J. A., & Bacon, D. R. (1997). Exploring the Subtle Relationships between Environmental Concern and Ecologically Conscious Consumer Behavior. Journal of Business Research, 40, 79-89.
  35. The Green Business Plan Guide, Green For All CAP Green Business Content.
  36. Tolba, A. H. (2011). The Impact of Distribution Intensity on Brand Preference and Brand Loyalty. International Journal of Marketing Studies, 3(3).
  37. Wahid, N. A., Rahbar, E. & Shyan, T. S. (2011). Factors Influencing the Green Purchase Behavior of Penang Environmental Volunteers, Journal of International Business Management, 5(1), 38-49.
  38. Yasin, N. M., Noor, M. N. & Mohamad, O. (2007). Does Image of Country[1]of-Origin Matter to Brand Equity?. Journal of Product and Brand Management, 16(1), 38-48.
  39. Zboja, J. J. & Voorhees, C. M. (2006). The Impact of Brand Trust and Satisfaction on Retailer Repurchase Intentions. Journal of Services Marketing, 20(5), 381-390.