بررسی عوامل مؤثر بر کشورگرایی مصرف کننده

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

گرایش به کالاها و مارک های مرغوب جهانی در کشورهای در حال توسعه یک واقعیت است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین، محصولات داخلی در کشورهای در حال توسعه، مانند ایران، باید به طور مؤثر با محصولات وارداتی رقابت کنند. درک عواملی که تصمیم مصرف کنندگان برای خرید را تحت تأثیر قرار می دهد، برای تولید کنندگان بسیار حیاتی می باشند. یکی از این عوامل، کشورگرایی مصرف کننده است. مصرف کنندگان کشورگرا کسانی هستند که ترجیح می دهند محصولات داخلی را خریداری کنند و خرید محصولات ساخت خارج را یک عمل میهن دوستانه نمی دانند و معتقدند که این کار به اقتصاد داخلی صدمه می زند. روش انجام این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری، همه اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه علامه طباطبایی است. با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی، 284 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پس از جمع آوری پرسشنامه ها و انجام تحلیل های آماری، از قبیل آزمون من ویتنی و رگرسیون خطی چند گانه، مشخص شد که افراد جامعه آماری از کشورگرایی پایینی برخوردارند و متغیرهای جنسیت، تحصیلات، درآمد، آزادی فرهنگی و محافظه کاری بر کشورگرایی مصرف کننده مؤثرند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating factors affecting consumer patriotism

  1. Agbonifoh, B. A., & Elimimian, J. U. (1999). Attitudes of Developing Countries Towards „Country-Of-Origin‟ Products in an Era of Multiple Brands. Journal of International Consumer Marketing,11(4), 97-116.
  2. Alden, D. L., Steenkamp, J. E. M., & Batra, R. (2006). Consumer Attitudes Toward Marketplace Globalization: Structure, Antecedent and Consequences. InternationalJournal of Research in Marketing, 23, 227-239.
  3. Bahaee, M., & Pisani, M. J. (2009). The Use of Consumer Ethnocentrism and Consumer Animsity Scales in Iran. Thunderbird International Business Review, 51(2), 143-150.
  4. Bahaee, M., & Pisani, M. J. (2009). Are Iranian Consumer Poised to “Buy American” in a Hostile Bilateral Environment? Business Horizons, 52, 223- 232.

10.Batra, R., Ramaswamy, V., Alden D. L., Steenkamp, J. B., & Ramachander, S. (2000). Effects of Brand Local and non-Local Origin on Consumer Attitudes in Developing Countries. Journal of Consumer Psychology, 9(2), 83-5.

11.Brodowsky, B. G. (1996). The Role of Country of Origin In Consumer Purchase Decisions: Development and Testing of a Comprehensive Theoretical Model (Ph.D. Dissertation). The State University of New York.

12.Czinkota, M. R., Ronkainen, I. A., & Moffett, M. H. (2000). International Business (6th ed.). Orlando: Harcourt College Publishers.

  1. Durvasula, S., Andrews, J. C., & Netemeyer, R. G. (1997). A Cross-Cultural Comparison of Consumer Ethnocentrism in the United States and Russia. Journal of International Consumer Marketing, 9(4), 73-93.
  2. Hawkins, D. I., Mothersbaugh, D. L., & Best, R. J. (2007). Cosumer behavior (10th ed). USA: McGraw-Hill.
  3. Herche, J. (1992). A Note on the Predictive Validity of the CETSCALE. Journal of the Academy of Marketing Science, 20, 261-264.
  4. Hsu, J. L., & Nien, H. (2008). Who are Ethnocentric? Examining Consumer Ethnocentrism InChinese Societies. Journal of Consumer Behaviour, 7, 436- 447.
  5. Huddleston, P., Good, L. K., & Stoel, L. (2001). Consumer Ethnocentrism, Product Necessity and Polish Consumer‟ Perceptions of Quality. International Journal of Retail & Distribution Management, 29(5), 236-246.
  6. Hui, H., & Triandis, H. C. (1986). Individualism-Collectivism: A study of Cross-Cultural Researchers. Journal of Cross-Cultural Psychology, 17, 225- 248.

19.Javalgi, R. G., Khare, V. P., & Scherer F. R. (2005). An Application of the Consumer Ethnocentrism model to French Consumers. International Business Review, 14, 325-344.

  1. Khare, V. P. (2006). An Empirical Analysis of Indian Consumer's Attitudes toward Foreign Service Providers (Ph.D. Dissertation). Cleveland State University.
  2. Klein, J. G., Ettenson R., & Morris, M. D. (1998). The Animosity Model of Foreign Product Purchase: An Empirical Test in the People‟s Republic of China. Journal of Marketing, 62(1), 89-100.
  3. Klein, J. G., & Ettenson, R. (1999). Consumer Animosity and Consumer Ethnocentrism: An Analysis of Unique Antecedents. Journal of International Consumer Marketing, 11(4), 5-24.
  4. Kottasz, R., & Bennett, R. (2005). The Impact of Ethnocentrism on Perceived Reputation and Emotional Liking of Artworks: a Comparative Analysis. International Review on Public and Non Profit Marketing, 2(2), 9-21.
  5. Kucukemiroglu, O. (1999). Market Segmentation by Using Consumer Lifestyle Dimensions and Ethnocentrism: An Empirical Study. European Journal of Marketing, 33(5/6), 470-487.
  6. Kumar, A., Lee, H. J., & Kim, Y. K. (2009). Indian Consumer‟ Purchase Intention toward a United States versus Local Brand. Journal of Business Research, 62, 521-527.
  7. Lindquist, J. D., Vida, I., Plank, R. E., & Fairhurst, A. (2001). The modified CETSCALE: Validity Tests in the Czech Republic Hungary, and Poland. International Business Review, 10(5), 505-516.
  8. Luthy, M. R. (2007). Conducting International Consumer Ethnocentrism Surveys. Journal of International Business Research, 6(2), 33-42.
  9. Moon, B. J. (1997). Consumer Processing of International Advertizing: the roles of Country of Origin Perception, Consumer Ethnocentrism, and Country Attitude (Ph.D. Dissertation). The University of Connecticut.
  10. Netemeyer, R. G., Durvasula, S., & Lichtenstein, D. R. (1991). A Cross[1]National Assessment of the Reliability and Validity of the CETSCALE. Journal of Marketing Research, 28 (August), 320-327
  11. Nguyen, T. D., Nguyen, T. M., & Barrett, N. J. (2008). Consumer Ethnocentrism, Cultural Sensitivity, and Intention to Purchase Local Products[1]Evidence from Vietnam. Journal of Consumer Behavior, 7, 88-100.
  12. Piron, F. (2002). International Outshopping and Ethnocentrism. European Journal of Marketing, 36, 189-210.
  13. Shankarmahesh, M. N. (2006). Consumer Ethnocentrism: an Integrative Review of its Antecedents and Consequences. International Marketing Review, 23(2), 146-172.
  14. Sharma, S., Shimp, T. A., & Shin, J. (1995). Consumer Ethnocentrism: A Test of Antecedents andModerators. Journal of the Academy of Marketing Science, 23(1), 26-37.
  15. Shimp, T. A., & Sharma, S. (1987). Consumer Ethnocentrism: Construction and Validation of the CETSCALE. Journal of Marketing Research, 27, 280- 289.
  16. Shin, J. (1993). Antecedent and Moderators of Consumer Ethnocentrism, and the Effect of Source Country Characteristics on Consumer’ Attitudes toward Purchasing Imported Product Categories (Ph.D. Dissertation). University of South Carolina.
  17. Spillan, J. E., Kucukemiroglu, O., & Harcar, T. (2007). The Business Review. Cambridge, 8(1), 283-289.
  18. Suh, T., & Kwon, I. G. (2002). Globalization and Reluctant Buyers. International Marketing Review, 19(6), 663-680.
  19. Taewon, S., & Kwon, I. G. (2002). Globalization and Reluctant Buyers. International Marketing Review,19(6), 663-680.

39.Wang, C. L., & Chen, Z. X. (2004). Consumer Ethnocentrism and Willingness to Buy Domestic products in a Developing Country Setting: Testing Moderating Effects. The Journal of Consumer Marketing, 21(6), 391-400