تشخیص فرصت های کارآفرینانه در صنعت بیمارستانی (مورد مطالعه: بیمارستان دکتر شریعتی)

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشگاه تهران

چکیده

کارآفرینی به عنوان فرآیند شناسایی، ارزیابی و بهره برداری از فرصت ها تعریف می شود. سازمان های کارآفرین همواره از طریق نظرخواهی از مشتریان مستقیم یا با واسطه، در صدد شناسایی و بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه موجود در صنعت پیرامون خود هستند. از این رو تشخیص فرصت کارآفرینانه از مهم ترین حوزه های مطالعاتی در پژوهش های کارآفرینی است. در این پژوهش بر اساس الگوریتم فرصت آنتونی الویک و از طریق نظرخواهی از 216 پزشک و پیراپزشک، در سه حوزه خدمات پذیرش بیمار، بهداشت محیط بیمارستان و حوزه تجهیزات پزشکی، فرصت های کارآفرینانه در بیمارستان دکتر شریعتی شناسایی شده است. بر اساس نتایج حاصله، استفاده از دستگاه های چند وظیفه ای در اولویت اول، ایجاد نظام مکانیزه امحای زباله های بیمارستانی و ایجاد پرونده الکترونیک سلامت به ترتیب در اولویت های دوم و سوم قرار دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying Entrepreneurial Opportunities in the Hospital Industry (Case Study: Dr. Shariati Hospital)

  1. Ardichvili, A., Cardozob, R., & Rayc, S. (2003). A Theory of Entrepreneurial Opportunity Identification and Development. Journal of Business Venturing, 18, 105-123
  2. Brettel, M., Mauer, R., Engelen, A., & Küpper, D. (2012). Corporate Effectuation: Entrepreneurial Action and its Impact on R&D Project Performance. Journal of Business Venturing, 27(2), 167-184.
  3. Buenstorf, G. (2008). Perception and Pursuit of Entrepreneurial Opportunities: an Evolutionary Economics Perspective. Max Planck Institute of Economics Evolutionary Economics Group.

10.Choi, Y. R., & Shepherd, D. A. (2004). Entrepreneurs’ Decisions to Exploit Opportunities. Journal of Managemen, 30(3), 377-395.

11.Corbett, A. C. (2007). learning a Symmetries and the Discovery of Entrepreneurial Opportunities. Journal of Business Venturing, 22, 97-118.

  1. Dahlqvist, J., & Wiklund, J. (2012). Measuring the Market Newness of New Ventures. Journal of Business Venturing, 27( 2), 185-196.
  2. Eckhardt, J. T., & Shane, S. A. (2003). Opportunities and Entrepreneurship. Journal of Management, 29(3), 333-349.

14.Fischer, M. M., & Nijkamp, P. (2009). Entrepreneurship and Regional Development. In Capello, R. and Nijkamp, P. (eds.): Handbook of Regional Growth and Development Theories. Advances in Regional Economics, 182-198.

  1. Gaglio, C. M. (2004). So What is an Entrepreneurial Opportunity? In J. Butler (Ed.), Opportunity Identification and Entrepreneurial Behavior. Greenwich: Information Age Publishers.
  2. Mahade, D. (2008). The Environmental Context for SMME Entrepreneurship in Kwazulu-Natal. In GEM (Global Entrepreneurship Monitor) Conference 2008.
  3. Moreno, J. D. (2006). An Empirical Analysis of Entrepreneurial Opportunity Identification and Their Decisive Factors: The Case of New Spanish Firms. International Journal of Entrepreneurship, 4, 1-43.
  4. Othmar, M., & Lehner, J. K. (2012). Opportunity Recognition in Social Entrepreneurship: A Thematic Metha Analysis. Journal of Entrepreneurship, 21(1), 25–58.
  5. Sarasvathy, S. D., Dew, N., Velamuri, S. R., & Venkataraman, S. (2006). Three Views of Entrepreneurial Opportunity. Hand Book of Entrepreneurship Research: An Interdisciplinary Survey and Introduction, Dordrecht: Kluwer.
  6. Shane, S., & Venkataraman, S. (2000). The Promise of Entrepreneurship as a Field of Research. Academy of Management Review, 25(1), 217-226.
  7. Ulwick, A. W. (2002). Turn Customer Input into Innovation. Harvard Business Review, 5-12

22.Wiklund, J., & Sheperd, D. (2005). Entrepreneurial Orientation and Small Business Performance: A Configurational Approach. Journal of Business Venturing, 20(1), 71-91