شناسایی، اولویت بندی ساز و کارها و ابزارهای بازاریابی خط مشی های عمومی در ایران: رویکرد پژوهش آمیخته

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

با پیشرفت و انقلاب اطلاعاتی، مباحث و مفاهیم جدیدی در حوزه بازاریابی به وجود آمد که نیاز به پژوهش و موشکافی عمیق برای یافتن این فرصت ها است. یکی از این حوزه ها، بازاریابی خط مشی های عمومی است؛ به عبارت دیگر یکی از چالش های حوزه خط مشی گذاری در کشورهای مختلف کسب مقبولیت و مشروعیت است. هدف اصلی از این پژوهش موشکافی نقش عوامل بازاریابی خط مشی های عمومی در توسعه مقبولیت و مشروعیت عمومی در ایران است. بنابراین در این پژوهش نخست با انجام مصاحبه های اکتشافی، سازو کارها و مؤلفه ها معین گردید. سپس با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای به بررسی وضعیت هر یک از مؤلفه ها و ابزارها پرداخته شد. در ادامه با استفاده از آزمون فریدمن، اقدام به اولویت بندی نسبی مؤلفه های مرتبط با هر یک از ساز و کارها و ابزارهای بازاریابی خط مشی های عمومی شد که نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد همه مؤلفه های اکتشافی و ابزارها به استثنای سینما، دارای میزان اهمیت بالایی هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and prioritizing mechanisms and tools for marketing public policies in Iran: A mixed research approach

  1. Alford, J. (1993). Towards a new public management model: Beyond managerialism and its critics. Australian Journal of Public Administration, 52, 135-148.
  2. Andreas, M., Kaplan, M. H. (2009). The increasing importance of public marketing: Explanations, applications and limits of marketing within public administration. European Management Journal, 27, 197-212.
  3. Buurma, H. (2001). Public Policy Marketing: Marketing exchange in the public sector". European Journal of Marketing, 35, 1287-1300.
  4. Coffman, L. L. C. (1986). Public-Sector Marketing: A Guide for Practitioners. New York: John Wiley & Sons.
  5. Cousins, L. (1990). Marketing Planning in the Public and Non-profit Sectors. European Journal of Marketing, 24, 15-30.
  6. Fine, S. (1990). Social marketing: Promoting the causes of public and nonprofit agencies.
  7. Franklin, B. (1994). Packaging politics: Political communications in Britain’s media democracy.

10.Gabel, G. T. a. S., D. Clifford. (2011). Toward a Public Policy and Marketing Understanding of Lobbying and Its Role in the Development of Public Policy in the United States. Journal of Public Policy & Marketing, 30, 89-95.

11.Hahn, R. C., Justin, Ciara, Razo. Carlos. Curry. (2005). Public Policy: Using Market-Based Approache.

12.Iyengar S. M., J. A. (2007). Media politics. New York: Norton and Company.

13.Kathy, M. (2008.Report No. 10 October 2008). Marketing Government: The public service and the permanent campaign. School of Social Sciences The Australian National University.

14.Mokwa M. P. P., & Steven, E. (1981). Government Marketing: Theory and Practice. New York: Praeger.

15.Moore, M. (1994). Public Value as the Focus of Strategy. Australian Journal of Public Administration, 53, 296-303.

16.Renate, M. (2006). From government to governance: Political steering in modern societies, In Governance of Integrated Product Policy e. S. D. a. F. Rubik (Ed.).

17.Serrat, O. (2010). Marketing in the Public Sector. Mandaluyong City: Asian Development Bank.

18.Snavely, K. (1991). Marketing in the Government Sector: A Public Policy Model. The American Review of Public Administration, 21, 311-326.

19.Walsh, K. (1994). Marketing and public sector management. European Journal of Marketing, 28, 63-71