بررسی رابطه میان بهره گیری از فرصت های فناوری و عوامل مؤثر بر آن با عملکرد مالی سازمان از دیدگاه مدیران شعب در بانک ها

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

دانشگاه الزهرا

چکیده

امروزه تغییرات فناوری، اقتصادی، سیاسی، نیازها و توقعات مشتریان و ...، سازمان ها را به شدت تحت تأثیر قرار داده است و سازمان ها برای بقا مجبور هستند خود را با این تغییرات تطبیق دهند. تمامی سازمان ها از جمله بانک ها شروع به تفکر مجدد در خصوص چیستی و چگونگی خدمت رسانی به مشتریان مطلع و متوقع نموده اند. قابلیت شرکت ها در درک و پاسخگویی به تغییرات فناوری، فرصت های فناوری نامیده می شود که با توجه به شرایط متغیر سازمان ها یک قابلیت حیاتی به شمار می رود. از این رو در این پژوهش به بررسی رابطه میان بهره گیری از فرصت های فناوری و عوامل مؤثر بر این فرصت ها با عملکرد مالی سازمان در هشت بانک خصوصی و دولتی در تهران پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که فرصت های فناوری یک محرک مالی قوی برای عملکرد شرکت است و سود و درآمد شرکت را افزایش می دهد. همچنین از بین متغیرهای مورد بررسی تأثیرگذار بر فرصت های فناوری، فرهنگ سازمانی و حمایت مدیریت ارشد از فناوری های جدید تأثیر مثبتی بر بهره گیری از فرصت های فناوری داشتند که این موضوع اهمیت فرهنگ سازی و توجه مدیران ارشد به تغییرات فناوری را به وضوح نشان می دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the relationship between the use of technological opportunities and the factors affecting it with the organization's financial performance from the perspective of branch managers in banks

  1. Akin, M., Bloemhof-Ruwaard, J., & Wynstra, F. (2009). The Impact of Supply Chain-RelatedFactors on Environmental Performance of Manufacturing Firms in Turkey .Paper presented at the 18th IPSERA Conference.
  2. Atuahene-Gima, K. (2005). Resolving the Capability–Rigidity Paradox in New Product Innovation. Journal of Marketing, 69(4), 61−83.
  3. Chen, CH., & Lien, N. (2012).Technological Opportunism and Firm Performance. Journal of Business Research.

10.Chin, W.W. (1998 ). Issues and Opinion on Structural Equation Modeling, MIS Quarterly, 22(1),7-16.

11.Daft, R., & Lengel, R. (1986). Organizational Information Requirements, Media Richness and Structural Design. Journal of ManagementScience, 32, 554-571.

12.Daft, R.L. & Weick, K.E. (1984).Toward a Model of Organizations as Interpretation Systems. Academy of Management Review, 9)2(, 284–295.

13.Deshpande, R., Farley, J.U., & Webster Jr, F.E. (1993). Corporate Culture, Customer Orientation, and Innovativeness in Japanese Firms: A Quadrad Analysis. Journal of Marketing, 57(1), 23–37.

14.Dhebar, A. (1996). Speeding High-Tech Producer, Meet the Balking Consumer :SloanManagement Review, 37(2), 37−49.

15.Gatignon, H., & Xuereb, J.M. (1997). Strategic Orientation of the Firm and New Product Performance, Journal of Marketing Research, 34(5), 77-90.

16.Grant, R.M. (2010). Contemporary Strategy Analysis: Concepts, Techniques, Applications (7th ed). Malden, MA: Blackwell Publishers Ltd.

17.Hills, S.B., & Sarin, S. (2003). From Market Driven to Market Driving: An Alternate Paradigm for Marketing High Technology Product and Innovations. Journal of MarketingTheory and Practice, 11(3), 13–24.

18.Hulland, J .(1999). Use of Partial Least Squares (PLS) in Strategic Management Research: A Review of Four Recent Studies, Strategic Management Journal, 20, 195-224.

19.Katila, R., & Ahuja, G. (2002). Something Old, Something New: A longitudinal Study of Search Behavior and New Product Introduction. Academy of Management Journal, 45(6), 1183−1194.

20.Moorman, C. (1995). Organizational Market Information Processing: Cultural Antecedents and NewProduct Outcomes. Journal of Marketing Research, 32, 318-335.

21.Pauwels, K., Silva-Risso, J., Srinivasan, S., & Hanssens, D.M. (2004). New Products, Salespromotions and Firm Value, with Application to the Automobile Industry. Journal of Marketing, 68(4), 142−156.

22.Robertson, T.S., Eliashberg, J., & Rymon, T. (1995). New Product Announcement Signalsand Incumbent Reactions. Journal of Marketing, 59(3), 1−15.

23.Rogers, E.M. (1995). Diffusion of Innovations. New York: The Free Press.

24.Sarkees, M. (2011). Understanding the Links Between Technological Opportunism,Marketing Emphasisand Firm Performance. Industrial Marketing Management, 23,785-795.

25.Srinivasan, R., Lilien, G.L., & Rangaswamy, A. (2001). Technological Opportunism and Radical Technology Adoption: An Application to E[1]business. Journal of Marketing, 66(3), 47−60.

26.Srinivasan, R. (2000). Essays on Technological Opportunism in Adoption of Radical Technologies by Firms. ProQuest Dissertations and Theses.

27.Teece, D.J., Pisano, G., & Shuen, A. (1997). Dynamic Capabilities and Strategic Management. Strategic Management Journal, 18(7), 509–53.

  1. Wernerfelt, B. (1984). A Resource-Based View of the Firm. Strategic Management Journal, 5,171-80.

29.Wind , J., & Mahajan , V. (1997). Issues and Opportunities in New Product Development:An Introduction to the Special Issue. Journal of Marketing Research, 34(1), 1−12