بررسی رفتار مصرف کننده در رابطه با تصمیم خرید کالاهای سبز

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

هدف از این مقاله، بررسی رفتار مصرف کنندگان ایرانی در برخورد با کالاهای سبز است. لذا با استفاده از یک پرسشنامه، شامل 34 سوال، نسبت به جمع آوری داده ها اقدام شده است. پاسخ دهندگان، 272 شهروند شاغل تهرانی با حداقل تحصیلات دیپلم بودند. برای بررسی داده ها از تحلیل همبستگی و در بخش بررسی تکمیلی از تحلیل t- student و ANOVA یک طرفه استفاده شد. نتایج نشان می دهند که بین عقاید زیست محیطی با رفتار خرید سبز و رفتار عمومی زیست محیطی، بین تجربه قبلی مصرف کنندگان با کیفیت درک شده کالاهای سبز، و همچنین بین کیفیت درک شده کالاهای سبز و رفتار خرید سبز همبستگی مثبت وجود دارد اما تبلیغات شفاهی با کیفیت درک شده همبستگی معنادار ندارد. در نهایت، نتیجه گیری شده است که با توجه به وجود عقاید مثبت به محیط زیست در بین مصرف کنندگان ایرانی و همبستگی مثبت آن با رفتار خرید سبز، اگر آن ها از کیفیت کالاهای سبز اطمینان پیدا کنند، نسبت به خرید این کالاها اقدام خواهند نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating consumer behavior in relation to the decision to purchase green goods

  1. Arbuthnot J. (1977). The Roles of Attitudinal and Personality Variables in the Prediction of Environmental Behavior and Knowledge. Environment and Behavior, 9(2), 217-232.
  2. Bunnak, V. (2009). The influence of personal values on environmental attitude, product aesthetics, and product evaluation. San Diego: Alliant International University.
  3. D'Souza, C., & Taghian, M. (2005). Green Advertising Effects on Attitude and Choice of Advertising Themes. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 17(4), 51-66.
  4. Dunlap, R.E., & Van Liere, K.D. (1978). The New Environmental Paradigm: Proposed Instrument and Preliminary. The Journal of Environmental Education, 9(1), 10-19.
  5. Dunlap, R.E., Van Liere, K.D., Mertig, A.G., & Jones, R.E. (2000). Measuring Endorsement of the New Ecological Paradigm: A revised NEP scale. Journal of Social Issues, 56(3), 425-442.
  6. Finisterra, A.M., & Raposo, M.L.B. (2008). Determining the Charactristics to Profile the "Green" Consumer: An Exploratory Approach. International Review on Public and Nonprofit Marketing, 5(2), 129-140.

10.Gupta, S., & Ogden, D.T. (2009). To Buy or Not to Buy? A Social Dilemma Perspective on Green Buying. Journal of Consumer Marketing, 26(6), 378- 393.

11.Hoyer, W., & MacInnis, D. (2004). Consumer Behavior. Boston, Houghton Mifflin Company.

12.Kellgren, C.A., & Wood, W. (1986). Access to Attitude-Relevant Informationi in Memory as a Determinant of Attitude-Behaviour Consistency. Journal of Experimental Social Psychology, 22(4), 328-338.

13.Kollmuss, A., & Agyeman, J. (2002). Mind the Gap: Why Do People Act Environmentally and What are the Barriers to Pro-Environmental Behavior? Environmental Education Research, 8(3), 239-260.

14.Lee, K. (2008). Opportunities for green Marketing: Young Consumers. Marketing Intelligence and Planning, 26(6), 573-586.

15.Mainieri, T., Barnett, E.G., Valdero, T.R., Unipan, J.B., & Oskamp, S. (1997). Green Buying: The Influence of Environmental Concern on Consumer Behavior. Journal of Social Psychology, 137(2), 189-204.

16.Ottman, J.A., (1998). Green Marketing: Opportunity for Innovation. New York: BookSurge Publishing.

17.Pickett-Baker, J., & Ozaki, R. (2008). Pro-environmental Products: Marketing Influence on Consumer Purchase Decision. Journal of Consumer Marketing, 25(5), 281-293.

18.Soderlund, M. (1998). Customer Satisfaction and Its Consequences on Customer Behavior Revisited. International journal of Service Industry Management, 9(2), 169-188.

19.Sweeney, J.C., Soutar, G.N., & Mozzarol, T. (2008). Factors Influencing Word of Mouth Effectiveness: Receiver Perspectives. European Journal of Marketing, 42(3/4), 344-364.

20.Tanner, C., Kaiser, F. G., Wolfing Kast, S., (2004). Contextual conditions of ecological consumerism, a Food-Purchasing survey. Environment and Behavior, 36(1), 94-111.

21.Vazifehdust, H., & Asadollahi, A. (2011). The Role of Social Responsibility in Green Marketing & Its effects Health & Environment in Iran. Europian Journal of Social Science, 19(4), 538-543.

22.Wangenheim, F.V., & Bayon, T. (2002). The Economic Value of Customer Word-of-Mouth Referrals, Conceptualization and Empirical Results. Journal of the Academy of Marketing Science, 35(2), 233-249.