نقش زنجیره تأمین، در دست یابی به رقابت پذیری در صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو، در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع تعیین کننده در شاخص های توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود. بر اساس اهداف کلان کشور، تولید خودرو در سال 1404، به حداقل سه میلیون دستگاه خواهد رسید. این امر نقش برجسته زنجیره تأمین را در دست یابی به این اهداف پررنگ نموده است. هدف این پژوهش شناسایی ابعاد قدرت زنجیره تأمین و بررسی تأثیر آن ها بر مزایای رقابتی و رقابت پذیری سازمان است. بدین منظور، با توجه به مزیت های رقابتی صنعت خودرو در ایران، جامعه آماری متغیر از زنجیره تأمین شرکت ایران خودرو شامل شرکت های ساپکو (حوزه تأمین)، ایران خودرو (حوزه تولید) و ایساکو (حوزه خدمات پس از فروش) انتخاب شد و نظرات 110 نفر از مدیران و کارشناسان بنگاه های مذکور به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. در مرحله بعد، از روش الگویابی معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. نتایج نشان گر آن است که قدرت زنجیره تأمین بر رقابت پذیری سازمان و همچنین بر مزیت های رقابتی اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین رابطه مستقیم و معنادار مزیت های رقابتی بر عملکرد زنجیره تأمین تأیید شد. لازم به ذکر است عوامل تولیدی زنجیره تأمین بیشترین رابطه معناداری را با قدرت زنجیره تأمین دارد که این امر نشان دهنده نقش برجسته فناوری در قدرت زنجیره تأمین است.
Ferdows, K. (1997). Making the most of Foreign Factories. Harvard Business Review, 75(2), 73-88.
Ganeshan, R., & Harrison, T.P. (1995). An Introduction to Supply Chain Management, Journal of economic, 34, 71-93.
Gattorna, J. L. (2003). Handbook of Supply Chain Management. Aldershot7 Gower Publishing.
Gordon, J., & Sohal, A.S. (2001). Assessing Manufacturing Plant Competitiveness: An Empirical Field Study. International Journal of Operations and Production Management, 21(2), 233-253.
Hoejmose, S., Brammer, S., & Millington, A. (2012). “Green” Supply Chain Management: The role of Trust and top Management in B2B and B2C Markets. Industrial Marketing Management, 41, 609-620.
Hoffman, J.M., & Mehra, S. (1996). Research Issues in Supply Chain Design and Management: A Panel Discussion. Proceedings of the 27th Annual National Decision Sciences Institute, November, Orlando, FL, 1439-1441.
Hoffman, Nicol P, (2000). An Examination of the Sustainable Competitive Advantage, Concept; Past, Present, and Future‚ Academy of Marketing Science Review, 4, 245-348.
Holweg, M. (2002).The Three-day Car Challenge-Investigating the Inhibitors of Responsive Order Fulfillment in New Vehicle Supply Systems. PhD thesis, Cardiff Business School, University of Wales.
Klein, J. (2001). A Critique of Competitive Advantage‚ Critical Management Studies Conference, Manchester.
Levy, D.L. (1995). International Sourcing and Supply Chain Stability. Journal of International Business Studies, 26 (2), 343-360.
MacCormack, A.D., Newmann, L.J., & Rosenfield, D. (1994). The New Dynamics of Global Manufacturing Site Location. Sloan Management Review 35(4), 69-80.
Neary, Peter J. (2002). Competitive versus Comparative Advantage. Lectures in the Department of Economics, University College Dublin.
Nolan, R. (1999). How to Get the most from your SCM System. Bobbin. Columbia, 42(12), 74-76. 26. Power, D.J., Sohal, A., & Rahman, S.U. (2001). Critical Success Factors in agile Supply Chain Management: An Empirical Study. International Journal of Physical Distribution and Logistics Management,31, 247-65.
Sadri, G., Lees, B. (2001). Developing Corporate Culture as a Competitive Advantage, Journal of Management Development, 20(10), 853-859.
Sawik, T. (2011). Supplier Selection in Make-to-order Environment with Risks. Mathematical and Computer Modeling, 53(9–10), 1670-1679.
Schmenner, R.W. (1979). Looking beyond the Obvious in Plant Location. Harvard Business Review, 57(1), 126-132.
Schmenner, R.W. (1982). Making Business Location Decisions, Prentice- Hall Inc, Englewood Cliffs, N J.
Schmenner, R.W. (1983). Every Factory has a Life Cycle. Harvard Business Review, 61(2), 121-129.
Stadtler, H. (2005). Supply Chain Management and Advanced Planning Basics, Overview and Challenges, European Journal of Operational Research. 11, 24-37
Swamidass, P.M. (1990). A Comparison of the Plant Location Strategies of Foreign and Domestic Manufacturers in the US. Journal of International Business Studies, 21(2), 310-316.
Udoncy Olugu, E., & Kuan Yew, Y. (2012). An Expert Fuzzy Rule-based System for Closed-loop Supply Chain Performance Assessment in the Automotive Industry. Expert Systems with Applications, 39, 375-384.
Ulgado, F.M. (1996). Location Characteristics of Manufacturing Investments in the US: A Comparison of American and Foreign-based Firms. Management International Review, 36(1), 7-26.
Vanteddu, G., Chinnam, R.B., & Gushikin, O. (2011). Supply Chain Focus Dependent Supplier Selection Problem. International Journal of Production Economics, 129(1), 204-216.
Womack, J., & Jones, D. (1990). The Machine that Changed the World. Toronto7 Collier Macmillan
فیضی, کامران و هداوند, مجتبی . (1391). اثر مؤلفه های قدرت زنجیره تأمین بر مزیت های رقابتی و رقابت پذیری سازمان (مورد مطالعه: شرکت ایران خودرو). چشم انداز مدیریت بازرگانی, 11(13), -.
MLA
فیضی, کامران , و هداوند, مجتبی . "اثر مؤلفه های قدرت زنجیره تأمین بر مزیت های رقابتی و رقابت پذیری سازمان (مورد مطالعه: شرکت ایران خودرو)", چشم انداز مدیریت بازرگانی, 11, 13, 1391, -.
HARVARD
فیضی, کامران, هداوند, مجتبی. (1391). 'اثر مؤلفه های قدرت زنجیره تأمین بر مزیت های رقابتی و رقابت پذیری سازمان (مورد مطالعه: شرکت ایران خودرو)', چشم انداز مدیریت بازرگانی, 11(13), pp. -.
CHICAGO
کامران فیضی و مجتبی هداوند, "اثر مؤلفه های قدرت زنجیره تأمین بر مزیت های رقابتی و رقابت پذیری سازمان (مورد مطالعه: شرکت ایران خودرو)," چشم انداز مدیریت بازرگانی, 11 13 (1391): -,
VANCOUVER
فیضی, کامران, هداوند, مجتبی. اثر مؤلفه های قدرت زنجیره تأمین بر مزیت های رقابتی و رقابت پذیری سازمان (مورد مطالعه: شرکت ایران خودرو). چشم انداز مدیریت بازرگانی, 1391; 11(13): -.