ارائه الگوی ترکیبی عوامل مؤثر بر توسعه و پذیرش گردشگری مجازی در ایران

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 دانشگاه پیام نور

2 دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

امروزه هیچ صنعتی بدون بهره برداری از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی، نمی تواند نقشی تعیین کننده در رقابت های ملی و فراملی ایفا کند. صنعت گردشگری نیز از این امر مستثنی نیست. از آنجا که توسعه صنعت گردشگری به عنوان مهمترین بخش اقتصادی و درآمدزا، یکی از چالش های مهم توسعه اقتصادی در دنیا است، کشورهایی موفق بوده اند که با به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در این صنعت و یافتن راه های جدید به نحو مطلوب از توانمندی های این بخش بهره برده اند. در این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر گردشگری مجازی با استفاده از الگوی جامع گردشگری مجازی )ترکیبی از الگوی نوری و الگوی آرکن( پرداخته شده است. روش پژوهش توصیفی همبستگی است - و جامعه آماری کلیه مدیران شرکت های گردشگری و کارشناسان بخش فناوری اطلاعات شهر تهران که خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه می دهند، تشکیل می دهد. به منظور تحلیل فرضیه ها پژوهش از آزمون تحلیل مسیر در الگوی معادله های ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که آمادگی الکترونیکی و شبکه های مشارکتی مجازی بر گردشگری مجازی تأثیرگذار هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting a mixed model of factors affecting the development and acceptance of virtual tourism in Iran

  1. .1 بازرگان هرندی، عباس، سرمد، زهره و حجازی، الهه. )1387(. روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگاه،

     .2 سلیمی فرد، خداکرم و عباسی، مریم. )1387(. بررسی آمادگی الکترونیکی شرکتهای کوچک و متوسط برای تجارت الکترونیکی، پنجمین همایش ملی تجارت الکترونیک

    . .3 شیروانی، حمیدرضا و بانشی، زهرا. )1388(. ارزیابی الکترونیکی شهرداری شهر جدید بهارستان در راستای تحقق شهرداری الکترونیکی، دومین کنفرانس بین المللی شهرداری الکترونیکی، فصلنامه مدیریت شهری، ،23 .70-59

     .4کارگر نصرآبادی، ابراهیم و عباسی، حسن. )1388(. نقش سرویسهای وب 2 در صنعت توریسم، گرگان، مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران

    . .5 محمودی میمند، محمد و مقدمی، امیر. )1390(. مدیریت نوین توریسم جهانی: شناخت مفاهیم، اصول و بازاریابی توریسم. تهران: مهکامه

    . .6 نوری، علی، کاهانی، محسن و افخمی، حسین. )1386 (. سنجش میزان آمادگی الکترونیکی دانشکده های دانشگاه فردوسی مشهد با تأکید بر دسترسی به اطالعات. دانشگاه فردوسی مشهد، کنفرانس بین المللی فناوری اطالعات و دانش.

    1. Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1988). Structural Equation Modeling in Practice: A Review and Recommended Two-Step Approach, Psychological Bulletin, 103(3), 411–423.
    2. Bagozzi, R. P., & Youjae, Y. (1988). On the Evaluation of Structural Equation Models, Journal of the Academy of Marketing Research Marketing Science, 16, 74-94.
    3. Barfield, W. (2006). Intellectual Property Rights in Virtual Environments: Considering the Rights of Owners, Programmers and Virtual Avatars. Akron Law Review, 39, 649-700.
    4. Bonke, D., Zabel, J., & Constanta, P. (2001). Virtual Market Places for Tourism, Paper presented at the Xth ESADE International Symposium on Tourism and Leisure, Barcelona, 8-9.
    5. Buhalis, D., & Law, R. (2008). Progress in Information Technology and Tourism Management: 20 Years on and 10 Years after the Internet-the State of e-Tourism Research. Tourism Mmanagement, 29(4), 609-623.
    6. Buhalis, D. (2000). Tourism and Information Technologies: Past, Present and Future, Tourism Recreation, 25(1), 41-58.
    7. Burdea, G. C., & Coiffet, P. (2003). Virtual Reality Technology. New Brunswick, NJ: Wiley-IEEE Press.
    8. Camarinha-Matos, L., & Afsarmanesh, H. (2008). Collaborative Networks: Reference Modeling. Springer.
    9. Chang, S. E., & Chou, Y. C. (2007). A Virtual Enterprise Based Information System Architecture for the Tourism Industry. International Journal of Technology Management, 38, 374-391.
    10. Chau, P. Y. K. (1997). Reexamining a Model for Evaluating Information Center Success Using a Structural Equation Modeling Approach. Decision Sciences, 28(2), 309–334.
    11. Dewailly, J. M. (1999). Sustainable Tourist Space: From Reality to Virtual Reality, Tourism Geographies, 1(1), 41-55.
    12. Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
    13. Fox, J. (2003). Effect Displays in R for Generalised linear Models. Journal of Statistical Software, 8(15), 1-27.
    14. Guttentag, D. A. (2010). Virtual reality: Applications and Implications for Tourism. Tourism Management, 31, 637-651.
    15. Hopeniene, R., Railiene, G., & Kazlauskiene, E. (2009). Emergence of Virtual Tourism Business System: Emprical Findings, Economics & Management, 14, 780-787.
    16. Hunziker, W., & Krapf, K. (1941). Tourism as the Sum of the Phenomena and Relationships Arising from the Travel and Stay of Non-Residents, Publications AIEST Association International Experts Scientific Tourism.

    23.Joreskog, K. G., & Sorbom, D. (1993). LISREL 8 User’s Reference Guide, Mooresville“, IN: Scientific Software, INC.

    1. Karanasios, S. (2006). An E-commerce Framework for Small Tourism Enterprises in Developing Countries, School of Information Systems Faculty of Business and Law Victoria University.
    2. Mohamed, I., & Moradi, L. (2011). A Model of E-Tourism Satisfaction Factors for Foreign Tourists, Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 5(12), 877-883.
    3. Palmer, A., & McCole, P. (2000). The Role of Electronic Commerce in Creating Virtual Tourism Destination Marketing Organizations. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 12(3), 198-204.
    4. Patterson, T., Golden, T., Cousins, K., & Kreav E. (2004). Integrating Environmental, Social and Economic Systems: a Dynamic Model of Tourism in Dominica, Elsevier, Ecological Modeling, 175(2), 121-136.
    5. Peppard, J. (1993). I.T. Strategy for Business. Pitman publishing: London.
    6. Poon, A. (1993). Tourism, Technology and Competitive Strategies. CAB International, Oxford.
    7. Rahman, H. (2007). E-Government readiness: From the Design Table to the Grass Roots, Proceeding of the 1st International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance, ACM International Conference Proceeding Series, 225-232.
    8. Scavarda, A. J, Lustosa, L. J, Teixeira, J. P. (2001). The E-tourism And the Virtual Enterprise. Proceedings of the Twelfth Annual Conference of the Production and Operations Management Society, POM-2001, march 30-April 2, 2001, Orlando Fl.
    9. Starr, M. K. (2000). POM and the E-shift. First World Conference on Production and Operations Management, 177-186.
    10. Sussmann, S. & Vanhegan, H. (2000). Virtual Reality and the Tourism Product: Substitution or Complement? Proceedings of the European Conference on Information Systems. University of Surry, UK.
    11. Theobald, W. F. (1998). Global Tourism, Oxford.
    12. Uherek, E. (2008). Tourism in Europe and in the World, Max Planck Institute for Chemistry, Mainz.
    13. Zita, K., Skorynina, L. (2001). E-Readiness Assessment of Uzbekistan, Network. Dynamics Associates LLC, UNDP ICT Development Expert.
    14. Bridges.org. (2005). E-readiness Assessment Tools Comparison. Available at: [www.bridges.org] (March 20, 2006)