ارائه مدلی برای تبیین اثر تصویر ذهنی مشتری از فروشگاه های زنجیره ای شهروند بر روی وفاداری مشتریان این فروشگاه ها

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

دانشگاه سمنان

چکیده

امروزه با ظهور انواع مختلف خرده فروشی ها و فروشگاه های زنجیرهای، رقابت در عرصه این صنعت نسبت به گذشته بسیار شدیدتر گشته است. بنابراین تلاش برای افزایش میزان وفاداری مشتریان به فروشگاه مهمترین چالش هر خرده فروشی است. از طرفی پژوهشهای انجام گرفته اثبات میکند که تصویر ذهنی مشتری از یک فروشگاه بر میزان وفاداری وی به فروشگاه بسیار تأثیرگذار است. پژوهش حاضر که پژوهشی توصیفی تحلیلی، از شاخه - همبستگی است، با هدف ارائه مدلی برای تبیین اثر تصویر ذهنی مشتری از فروشگاه های زنجیرهای شهروند بر روی وفاداری مشتریان این فروشگاه ها انجام پذیرفته است. بدین منظور، ابتدا با استفاده از پرسشنامه داده های مورد نیاز جمع آوری شد. سپس از تحلیل عاملی اکتشافی برای استخراج عوامل متغیرها و از تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی هر کدام از سازه ها استفاده شد. برای بررسی تأثیر تصویر ذهنی مشتری بر روی وفاداری مشتری نیز، از مدلیابی ساختاری استفاده شد. ابعاد تشکیل دهنده تصویر ذهنی فروشگاه که در پژوهش تعیین شد عبارتند از: مکان فروشگاه، جو فروشگاه، قیمت/ترفیع و محصول. نتایج پژوهش نشان داد که تصویر ذهنی مشتری از فروشگاه بر وفاداری به فروشگاه، تأثیر مثبت و مستقیم دارد. در پایان پیشنهادهایی برای مدیران ارائه شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting a model to explain the effect of customer mental image of citizen chain stores on customer loyalty of these stores

  1. 1 آذر، عادل و مومنی، منصور. )1377(. آمار و کاربرد آن در مدیریت. انتشارات سمت: تهران. .

    .2 محمدی الموتی، مسعود. )1371(. روشهای نوین توزیع کاال با تأکید بر مطالعه موردی فروشگاههای زنجیرهای در شهر تهران. تهران: انتشارات مؤسسه مطالعاتی و پژوهشهای بازرگانی

    . .3 نصیری، رسول. )1327(. آموزش گام به گام spss. تهران: انتشارات نشر گستر.

    1. Bloemer, J., & Ruyter, K. (1997). On the Relationshipbetween Store Image, Store Satisfaction and Store Loyalty. European Journal of Marketing, 32, 499- 513.
    2. Boyle, E. (1996). An Experiment in Changing in Corporate Image in Thefinancial Services Industry in UK. The Journal of Services Marketing, 10, 56-69.
    3. Bridson, K., Evans, J., & Hickman, M. (2008). Assessing the Relationship between Loyalty Program Attributes, Store Satisfaction and Store Loyalty. Journal of Retailing and Consumer Services, 15, 364–374.
    4. B. Hartman, K. L., & Spiro, R. (2003). Recapturing Store Image in Customer[1]Based Store Equity: A Construct Conceptualization. Journal of Business Research, 58, 1112– 1120.
    5. Burt, S., Carralero-Encinas,J. (2000). The role of store image in retail internationalization. International Marketing Review, 17, 433-453.
    6. Bustos-Reyes, C. A., & González-Benito, Ó. (2008). Store and Store Format Loyalty Measures Based on Budget Allocation. Journal of Business Research, 61, 1015–1025.

    10.Chebat, J. Ch., Sirgy, M. J., & Grzeskowiak, S. (2010). How Can Shopping Mall Management Best Capture Mall Image? Journal of Business Research, 63(7), 735-740.

    11.Flavian, C., Torres, E., & Guinaliu, M. (2004). Corporate Image Management: a Further Problem for the Tangibilization of Internet Banking Services. The International Journal of Internet Banking Services. The International Journal of Bank Marketing, 22, 366-384.

    12.Gupta, Sh., & Pirsch, J. (2008). The Influence of a Retailer’s Corporate Social Responsibility Program on Re-Conceptualizing Store Image. Journal of Retailing and Consumer Services, 15, 516– 526.

    13.Haiyan, H., & Cynthia, R. J. (2006). A Cross-Cultural Examination of the Effects of Social Perception Styles on Store Image Formation. Journal of Business Research, 60, 222–230.

    14.Jin, Y. S., & Jae, Ch. Y. (2005). An Exploratory Research on the Store Image Attributes Affecting Its Store Loyalty. Seoul Journal of Business, 11, 19-41.

    15.Jinfeng, W., & Zhilong, T. (2009). The Impact of Selected Store Image Dimensions on Retailer Equity: Evidence from 10 Chinese Hypermarkets. Journal of Retailing and Consumer Services, 16(6), 486-494.

    16.Koo, D. M. (2003). Inter-relationships among Store Images, Store Satisfaction, and Store Loyalty among Korea Discount Retail Patrons. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 15, 42-71.

    17.Theodoridis, P. K., Chatzipanagiotou, K. C. (2008). Store Image Attributes and Customer Satisfaction across Different Customer Profiles within the Supermarket Sector in Greece. European Journal of Marketing, 43, 708-734.

    18.Kuo, Y. F., Wub, Ch. M., & Deng, W. J. (2009). The Relationships among Service Quality, Perceived Value, Customer Satisfaction, and Post-Purchase Intention in Mobile Value-Added Services. Computers in Human Behavior, 25, 887–896.

    19.L. Ailawadi, K., & Lane, K. K. (2004). Understanding Retail Branding: Conceptual Insights and Research Priorities. Journal of Retailing, 80, 331–342.

    20.Lemminik, J., Schujif, A., & Stereukens, S. (2003).The Role of Corporate Image and Company Employment Image in Explaining Application Intentions. Journal of Economic Psychology. 24, 1-15.

    21.Nguyen, N., & Leblank, G. (1998). The Mediating Role of Corporate Image on Customers' Retention Decisions: An Investigation in Financial Services. International Journal of Bank Marketing, 16(2), 52-65.

    22.Orth, U. R., Green, M. T. (2009). Consumer loyalty to family versus non[1]family business: The roles of store image, trust and satisfaction. Journal of Retailing and Consumer Services, 16, 248–259.

    23.Demoulina, N. T. M., Zidda, P. (2008). On the Impact of Loyalty Cards on Store Loyalty: Does the Customers’ Satisfaction with the Reward Scheme Matter? Journal of Retailing and Consumer Services, 15, 386–398.

    24.Vahie, A., & Paswan, A. (2006). Private Label Brand Image: Its Relationship with Store Image and National Brand. International Journal of Retail & Distribution Management, 34, 67-84.

    25.Vigoda–Gadot, E., & Ben-Zion, E. (2004). Bright Shining Stars: The Mediating Effect of Organizational Image on the Relationship between Work Variables and Army Officers' Intension to Leave the Service for a Job in High[1]Tech Industry. Public Personnel Management, 33, 94-102.

    26.Wells, B., & Spinks, N. (1999).Communicating with the Community. Career Development International, 4(2), 108-116.

    27.Wei Yang, H., & Fu Yang, K. (2008). A Study to Explore the Relationship Between Store Image of Retailers and Consumer`S Purchasing Desire in Taiwan. Department of Marketing & Logistics Management in Chung-Chou Institute of Technology, Taiwan, R.O.C.

    28.Yasmin, H. (2010). Influence of Shopping Orientation and Store Image on Patronage of Furniture Store. International Journal of Marketing Studies, 2, 175-184