مقایسه سه روش برآورد قیمت رایانه همراه در بازار تهران: رگرسیون لذت باورانه )هدانیک(، شبکه عصبی بازگشتی و شبکه عصبی GMDH

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 پژوهشگر اقتصادی

چکیده

در این مقاله، با استفاده از سه رویکرد لذت باورانه رگرسیون، شبکه عصبی بازگشتی و شبکه عصبی GMDH ، تابع لذت باورانه قیمت رایانه همراه در بازار تهران الگوسازی و مقایسه شده است. برای انجام این پژوهش، داده های قیمت رایانه همراه از بازار رضای تهران، بزرگترین بازار رایانه همراه تهران جمع آوری و دادههای فنی رایانه همراه ها از وب سایت رسمی شرکتهای تولید کننده استخراج شده اند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که شبکه ی عصبی GMDH با کمترین خطا، تابع قیمت را برآورد میکند. همچنین ظرفیت حافظه درونی پردازشگرcache)، دی وی دی رام، حافظه ی کارت گرافیکی و داشتن ویندوز بر قیمت رایانه همراه اثر مثبتی دارد. با توجه به نتایج این پژوهش، وارد کنندگان رایانه همراه میتوانند برای رسیدن به سود بیشتر، رایانه همراههائی را وارد بازار کشور کنند که شامل خصیصه هائی با بیشترین تمایل به پرداخت توسط خریداران میباشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of three methods for estimating the price of mobile computers in the Tehran market: hedonic regression, recurrent neural network, and GMDH neural network

  1. Boles, J., Babin, B. J., Brashear, T.G., & Brooks, C. (2001). An Examination of the Relationships between Retail Work Environments, Salesperson Selling Orientation-Customer Orientation and Job Performance. Journal of Marketing Theory and Practice, 9(2), 1-13.
  2. Chiu, H. C., Hsieh, Y. C., Li, Y. C., & Lee, M. (2005). Relationship Marketing and Consumer Switching Behavior. Journal of Business Research, 58, 1681- 1689.

10.Cronin, J. J., Brady, M. K., & Hult, G.T. (2000). Assessing the Effects of Quality, Value, and Customer Satisfaction on Consumer Behavioral Intentions in Service Environments. Journal of Retailing, 76(11), 193-218.

11.Ehigie, B. O. (2006). Correlates of Customer Loyalty to their Bank: A Case Study in Nigeria. International Journal of Bank Marketing, 24(7), 94-508.

12.Giese, J. L., & Cote, J. A. (2000). Defining Consumer Satisfaction. Academy of Marketing Science Review. Retrieved from http://Www.Amsreview.Org/Articles/Giese01- 2000.

13.Ha, H. Y., Janda, S., & Park. S. K. (2009). Role of Satisfaction in an Integrative Model of Brand Loyalty Evidence from China and South Korea. International Marketing Review, 26(2), 198-220.

14.Holland, J., & Baker, S. M. (2001). Customer Participation in Creating Site Brand Loyalty. Journal of Interactive Marketing, 15, 34-45.

15.Homburg, C., & Furst, A. (2005). How Organizational Complaint Handling Drives Customer Loyalty: An Analysis of the Mechanistic and the Organic Approach. Journal of Marketing, 69, 95−114.

16.Jones, T. O., & Sasser, W. E. (1995). Why Satisfied Customers Defeat. Harvard Business Review, 73, 88-100.

17.Karatepe, O. M., Yavas, U., & Babakus, E. (2005). Measuring Service Quality of Banks: Scale Development and Validation. Journal of Retailing and Consumer Services, 12(2), 373–383.

18.Kotler, P., & Armstrong, G. (1999). Principles of Marketing. New Jersey: Prentice-Hall.

19.Krepapa, A., Berthon, P., Webb, D., & Pitt, L. (2003). Mind the Gap: An Analysis of Service Provider Versus Customer Perceptions of Market Orientation and Impact on Satisfaction. European Journal of Marketing. 37, 197-218.

20.Oliver, R. L. (1980). A Cognitive Model of the Antecedents and Consequences of Satisfaction Decisions. Journal of Marketing Research, 14(4), 495–507.

21.Reichheld, F. F. (1996). The Loyalty Effect: The Hidden Force behind Growth, Profits, and Lasting Value, Boston: Harvard Business School Press.

22.Uncles, M., & Laurent, G. (1997). Editorial. International Journal of Research in Marketing, 14(5), 399-404.

23.Uncles, M., Dowling, G., Kathy, H., & Manaresi, A. (1998). Research. University of New South Wales, 10(2), 222-232.

24.Vargo, S. L., & Lusch, R. F. (2004). The Four Service Marketing Myths: Remnants of a Goods-Based, Manufacturing Model. Journal of Service Research, 6(4), 324-35.

25.Voorhees, C. M., & Brady, M. K. (2005). A Service Perspective on the Drivers of Complaint Intentions. Journal of Service Research, 8, 192−204.

26.Woo, K., & Ennew, C. T., (2004). Measuring B2B Professional Service Quality and Its Consequences. Journal of Business Research, 58(12), 1178- 1185.

27.Yi, Y. & Gong, T. (2008). The Effects of Customer Justice Perception and Affect on Customer Citizenship Behavior and Customer Dysfunctional Behavior. Industrial Marketing Management, 37(5), 767–783