نوع مقاله : مروری
چکیده
هدف این مطالعه ارائه الگویی جهت ارتقاء عملکرد صادراتی از طریق اطلاعات مرتبط با بازار و بنگاه و به واسطه مدیریت آمیخته بازاریابی است. در این مقاله ابتدا به مرور مفاهیم و مبانی نظری پرداختهشده و سپس با استفاده از مطالعات و پژوهش پیشین شاخصهای اندازهگیری هریک از مؤلفهها و ابعاد مورد بررسی در این مطالعه استخراج شده است. نمونه آماری این پژوهش مدیران، روسا و کارشناسان 51 شرکت صادراتی فعال کشور افغانستان بوده است. دادههای پژوهش با پرسشنامه گردآوری شد و درنهایت با استفاده از الگوی معادلات ساختاری، الگوی عملیاتی بهدست آمد. نتایج نشان داد که به ترتیب عملکرد اقتصادی و غیراقتصادی؛ از طریق بهرهگیری درست از اطلاعات مرتبط با بازار و بنگاه و توجه به مؤلفههای تأثیرگذار بر عملکرد صادراتی منجر به بهبود عملکرد صادراتی خواهند شد.