نوع مقاله : مروری
چکیده
استفاده از ساختار شرکتهای مادر تخصصی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و در کشور ما متداول شده است. تشکیل این شرکتها باعث میشود که از قِبَل همافزایی بهوجودآمده میان شرکتهای زیرمجموعه، ارزشی ویژه خلق گردد. هماکنون، مدیریت سازمانهای چند کسبوکاره اهمیت زیادی یافته است و در این میان آمار رو به افزایش شرکتهایی که تحت ساختار هلدینگی سازماندهی میشوند، بر اهمیت موضوع میافزاید. در این پژوهش برآنیم الگویی را بهمنظور ارزیابی عملکرد شرکتهای زیرمجموعه در هلدینگها ارائه دهیم. این الگوی میتواند بهعنوان یک داشبورد در خدمت شرکت مادر، به رصد کردن شرکتهای زیرمجموعه کمک شایانی کند. در این پژوهش با توجه به ماهیت موضوع، یعنی انتخاب ابعاد عملکرد بر مبنای الگوی کارت امتیازی متوازن، بهترین روش را بهکارگیری روش پژوهش کیفی یافتیم و شاید بهکارگیری روش پژوهش کیفی بدین منظور، نوآوری این پژوهش باشد. نتیجه این پژوهش، استخراج کدها، مفاهیم و مقولات بوده است که در فرآیند پژوهش، نقشه راهبرد کارت امتیازی متوازن را ترسیم کردند. همچنین، در پایان، پیشنهادهایی در خصوص اجرای کارت امتیازی متوازن در هلدینگ صنایع غذایی سینا ارائه گردیده است.
کلیدواژهها