• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

چشم انداز مدیریت بازرگانی

  1. صفحه اصلی
  2. ارتباط مدیریت کارآفرینانه، بازارگرایی و عملکرد

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

ارتباط مدیریت کارآفرینانه، بازارگرایی و عملکرد

    نویسندگان

    • سید ابوالفضل ابوالفضلی 1
    • جمشید سالار 2
    • علی رضائیان 3

    1 دانشگاه ارومیه

    2 دانشگاه پیام نور

    3 دانشگاه شهید بهشتی

,

نوع مقاله : مروری

  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی بازارگرایی بر ارتباط بین مدیریت کارآفرینانه و عملکرد سازمانی انجام شده است. بدین منظور پرسشنامه‌ای برای سنجش این متغیرها طراحی شد و پس از اطمینان از روایی و پایایی ابزار اندازه‌گیری توسط تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، در میان نمونه‌ای متشکل از 292 نفر از مدیران شرکت‌های صنایع شیمیایی توزیع شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. نتایج حاصل از الگوی این پژوهش نشان داد که مدیریت کارآفرینانه به طور مستقیم، با عملکرد سازمانی ارتباط مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد اگر مدیریت کارآفرینانه با بازارگرایی همراه باشد تأثیر آن بر عملکرد بیشتر و پایدارتر خواهد بود؛ بنابراین تأثیر غیرمستقیم مدیریت کارآفرینانه بر عملکرد سازمانی از تأثیر مستقیم آن بیشتر است. همچنین شرکت‌هایی با درجه کارآفرینی و بازارگرایی بالا از سبک مدیریت کارآفرینانه استفاده می‌نمایند درحالی‌که شرکت‌هایی که درجه کارآفرینی و بازارگرایی پایینی دارند از سبک مدیریت اداری و محافظه‌کارانه استفاده می‌نمایند.

کلیدواژه‌ها

  • عملکرد سازمانی
  • بازارگرایی
  • مدیریت کارآفرینانه
  • XML
  • اصل مقاله 914.46 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
مراجع
  1. آقازاده، هاشم.، مهرنوش، مینا. (1389). مقیاس بومی بازارگرایی بانک‌های تجاری ایران. چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 2، 143- 119.
  2. احمدپور داریانی، محمود. (1380). ضرورت توسعه آموزش کارآفرینی، تهران مرکز کارآفرینی دانشگاه امیرکبیر.
  3. احمدپور داریانی، موسوی بازرگانی، سید جلال‌. (1380). مقدمه‌ای به کارآفرینی، سازمان سنجش آموزش کشور.
  4. احمدپور داریانی، محمود. (1382). کارآفرینی، تهران، انتشارات پردیس.
  5. رضوانی، مهران، کلابی، امیرمحمد. (1391). مفهوم‌پردازی راهبردهای کارآفرینانه در بازاریابی بنگاه‌های کوچک و متوسط کارآفرین صنایع غذایی، چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 10، 158-137.
  6. Cheah, H. (1990). Schumpeterian and Austrian entrepreneurship: Unity within duality. Journal of Business Venturing, 5, 341–347.
  7. Covin, J. G., & Slevin, D. P. (1991). Entrepreneurial versus conservative firms: a comparison of strategies and performance. Journal of Management Studies, 28, 439-462.
  8. Covin, J. G., & Slevin, D. P. (1991). A conceptual model of entrepreneurship as firm behavior. Entrepreneurship Theory and Practice, 16, 7-25.
  9. Covin, J. G., & Slevin, D. P. (1990). Competitive aggressiveness, environmental context, and small firm performance. Entrepreneurship Theory & Practice, 14(4):35-50.
  10. Covin, J. G., Slevin, D. P., & Heeley, M. B. (2000). Pioneers and followers: Competitive tactics, environment, and firm growth. Journal of Business Venturing, 15 (2), 175- 210.
  11. Jaworski, B. J., & Kohli, A. K. (1993). Market orientation: Antecedents and Entrepreneurial management. Strategic Management Journal, 11, 17-27.
  12. Jennings, D. F., & Young, D. M. (1990). An empirical comparison between objective and subjective measures of the product innovation domain of corporate entrepreneurship. Entrepreneurship Theory & Practice, 15(1), 53-66.
  13. Ken Matsuno, John T. Mentzer, & Özsomer. A. (2002). The Effects of Entrepreneurial. Proclivity and Market Orientation on Business Performance: Journal of Marketing, Vol. 66, No. 3, pp. 18-32.
  14. Pratono, A. H., & Mahmood, R. (2014). The Moderating Effect of Environmental Turbulence in the Relationship between Entrepreneurial Management and Firm Performance, Universal Journal of Management 2(7): 285-292.
  15. Stevenson, H. H., & Jarillo, J. C. (1990). A paradigm of entrepreneurship: Entrepreneurial Management.
  16. Stevenson, H. H., Roberts, M. I., & Grousbeck, H. I. (1994). New business ventures and the entrepreneur. Homewood, IL: Irwin.
  17. Stoner, J., & Freeman, E., & gilbert, D. (1995). Management, prentice Hall.
  18. Zahra, S. A. (1991). Predictors and financial outcomes of corporate entrepreneurship: An exploratory study. Journal of Business Venturing, 6, 259-285.
    • تعداد مشاهده مقاله: 303
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 242
چشم انداز مدیریت بازرگانی
دوره 14، شماره 22 - شماره پیاپی 22
خرداد 1394
صفحه 123-139
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 914.46 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 12 مهر 1394
  • تاریخ بازنگری: 31 شهریور 1402
  • تاریخ پذیرش: 11 دی 1399
  • تاریخ اولین انتشار: 11 دی 1399
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 303
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 242

APA

ابوالفضلی, سید ابوالفضل, سالار, جمشید, & رضائیان, علی. (1394). ارتباط مدیریت کارآفرینانه، بازارگرایی و عملکرد. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 14(22), 123-139.

MLA

سید ابوالفضل ابوالفضلی; جمشید سالار; علی رضائیان. "ارتباط مدیریت کارآفرینانه، بازارگرایی و عملکرد". چشم انداز مدیریت بازرگانی, 14, 22, 1394, 123-139.

HARVARD

ابوالفضلی, سید ابوالفضل, سالار, جمشید, رضائیان, علی. (1394). 'ارتباط مدیریت کارآفرینانه، بازارگرایی و عملکرد', چشم انداز مدیریت بازرگانی, 14(22), pp. 123-139.

VANCOUVER

ابوالفضلی, سید ابوالفضل, سالار, جمشید, رضائیان, علی. ارتباط مدیریت کارآفرینانه، بازارگرایی و عملکرد. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 1394; 14(22): 123-139.

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • واژه نامه اختصاصی
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب