نوع مقاله : مروری
چکیده
به علت تقلبهایی که در حوزه ایمنی مواد غذایی در سالهای اخیر روی داد نگرانی مصرفکنندگان در مورد سلامت مواد غذایی که خریداری میکنند افزایش یافت .که این عامل میتواند رفتار مصرفکنندگان در انتخاب فروشگاه زنجیرهای مواد غذایی را تحت تأثیر قرار دهد . لذا هدف این پژوهش شناسایی متغیرهای مربوط به اعتماد مصرفکننده به فروشگاههای زنجیرهای مواد غذایی میباشد که در سایه شناسایی این متغیرها میتوان راهبردها را در جهت موفقیت بلندمدت سازمان تدوین کرد. پرسشنامه این پژوهش براساس الگو اعتماد طراحی شده است که براساس آن محرکهای اعتماد ( توانایی ، حسن نیت ، صداقت ، تمایل به اعتماد کردن ) و برونداده های اعتماد (ریسکپذیری ، وفاداری ) و متغیر میانجی (ریسک درکشده) براساس الگو معادلات ساختاری (SEM) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت . دادههای این پرسشنامه از 385 نفر از خریداران فروشگاه زنجیرهای شهروند واقع در شهر تهران جمعآوری شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که توانایی و صداقت فروشگاه زنجیرهای بطور مثبت بر روی اعتماد خاص مصرفکننده اثرگذار است و همینطور اعتماد خاص مصرفکننده متغیر پیشبین خوبی برای ریسکپذیری و به دنبال آن وفاداری مصرفکننده میباشد.
کلیدواژهها