تدوین راهبردهای برندسازی ملی در ایران

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی

2 دانشگاه علامه طباطبایی

3 دانشگاه شیراز

چکیده

     امروزه کشوری که خواهان حضور در بازارهای بین‌المللی است، اما به لحاظ اعتبار و وجهه جهانی وضعیت مناسبی ندارد، یا سریعاً از بازار و صحنه‌های حضور حذف می‌شود و یا به حاشیه رانده می‌شود. کشورهای مختلف سعی دارند با برنامه‌ریزی و اتخاذ راهبردهای کارا دست به اقداماتی بزنند تا بتوانند در کوتاه­ترین زمان ممکن سیمای جهانی خود را بهبود بخشند؛ زیرا این سیمای کشورهاست که تا حدودی اطلاعات زیادی راجع به قوانین مالیاتی و تجاری، خصوصیات نیروی کار، امنیت، ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و بسیاری موارد دیگر را متجلی می‌سازد و از این تأثیرگذاری روی اذهان مردم دنیا، قدرت و نیروی پنهان در عبارت "Made in" را افزایش می‌دهد. این مطالعه، بر اساس مجموعه نظریه­ ها، مطالعه­ های تطبیقی و استفاده از نظر­های خبرگان بازاریابی کشور، به بررسی ابعاد شش‌گانه برندسازی ملی و راهکارهای لازم جهت تقویت و توسعه برند ملی ایران پرداخته و راهبردهایی را جهت تقویت برند ملی ایران ارائه نموده که تا حد امکان مطابق با وظایف نهادهای مختلف درگیر در برنامه برندسازی ملی کشور باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Developing national branding strategies in Iran

  1. خاکی، غ. (1382). روش پژوهش با رویکردی به پایان نامه نویسی (نسخه اول). تهران: انتشارات بازتاب.
  2. دلاور، ع. (1383). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی (نسخه دوم). تهران: انتشارات رشد.
  3. دواس، د. ا. (1383). پیمایش در پژوهشات اجتماعی (نسخه پنجم). (هـ. نایبی, مترجم) تهران: نشر نی.
  4. سرمد، ز.، بازرگان، ع. و حجازی، ا. (‏1384). روشهای پژوهش در علوم رفتاری (نسخه سیزدهم). تهران: انتشارات آگاه.
  5. Anholt, S. (2005). Brand New Justice:How branding places and products can help the developing world (2nd ed.). Elsevier Butterworth-Heinemann.
  6. Buckingham, I. P. (2008). Brand Engagement: How Employees Make or Break Brands (1st ed.). New York: Palgrave Macmillan.
  7. Buttle, F. (2003). Customer Relationship Management: Concepts and Tools (1st ed.). Butterworth-Heinemann.
  8. Dinnie, K. (2008). Nation Branding: Concepts, Issues, Practice (1st ed.). Butterworth-Heinemann.
  9. Domeisen, N. (2003). Is There a Case for National Branding? International Trade Forum (1).
  10. Fan, Y. (2010). Branding the nation: Towards a better understanding. London: Brunel Business School.
  11. GfK Roper Public Affair & Media. (2009). The Anholt-GfK Roper Nation Brands Index 2009 Highlights Report. GfK Custom Research North America.
  12. Heding, T., Knudtzen, C. F., & Bjerre, M. (2009). Brand Management:Research, theory and practice (1st ed.). New York: Routledge.
  13. Kotler, P., & Haider, D. H., & Rein I. (1993). Marketing Places: Attracting Investment, Industry, and Tourism to Cities, States And Nations (1st ed.). Free Press.
  14. Moilanen, T., & Rainisto, S. (2009). How to Brand Nations, Cities and Destinations: A Planning Book for Place Branding (1st ed.). Palgrave Macmillan.
  15. Temporal, P. (2002). Advanced Brand Management: From Vision to Valuation. John Wiley & Sons.
  16. Olins, W. (2002). Branding the Nation: the historical context. The Journal of Brand Management , 9.
  17. Porter, M. E. (1998). The Competitive Advantage of Nations (1st ed.). Free Press.
  18. Vicente, J. (2004). State Branding in the 21st Century. The Fletcher School.