چکیده
یکی از اهداف اولیه مدیران در صنعت گردشگری ایجاد و حفظ رضایت در گردشگران است. عدم اطلاع از خواسته ها و نیازهای گردشگران سالمند، راضی کردن آنها را مشکل خواهد نمود. شناخت ویژگی های افراد سالمند، نیازهای ویژه ، علایق و انگیزه های سفر یکی از راههای کمک به تصمیم گیری و برنامه ریزی مدیران در درک جامع تر رفتار و نیازهای فعلی و آتی است. از آنجا که سالمندان بازار هدف جذابی برای صنعت گردشگری هستند و گردشگری می تواند تأثیر مثبتی بر کیفیت زندگی و میزان لذت زندگی داشته باشد، در این تحقیق به دنبال شناخت و بخش بندی بازار گردشگران سالمند بوده تا با ارائه راهبردهایی، زمینه رشد و توسعه گردشگری داخلی برای آنان فراهم گردد. جامعه آماری، گردشگران سالمند ساکن اصفهان بوده و داده ها در تابستان و پاییز سال 1393 جمع آوری شده است. نتایج نشان می دهد سالمندان جوان، سالمندان مرفه و سالمندان جمع گرا، بخش های مختلف این جامعه می باشند. توسعه خطوط ریلی، ارائه تخفیفات ویژه حمل و نقل و اقامت، برنامه ریزی برای سفر در فصل های خلوت، ارائه تورهای متنوع تر از نظر زمانی، فراهم کردن خدمات ویژه متناسب با نیازهایشان از راهبردهای توسعه گردشگری داخلی برای سالمندان است.
- احمدی، وکیل؛ بهشتی، سید صمد. ) 3107 (. بررسی ویژگی های جمعیت شناختی و رفاهی سالمندان
- - .0 1 ،)9( در ایران. نشریه جمعیت. شماره 70
- داس ویل، راجرز. ) 3107 (. مدیریت جهانگردی مبانی، راهبردها و آثار. ترجمه سید محمد اعرابی و
- داود ایزدی. چاپ چهارم. تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
- رفیع زاده، ندا.، نوزری، شعله.، هاشم نژاد، هاشم. ) 3103 (. مبانی طراحی معماری مراکز خدماتی روزانه
- سالمندان. اتشارات مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن.
- رنجبریان، بهرام.، زاهدی، محمد. ) 3106 (. شناخت گردشگری. چاپ دوم. اصفهان: چهارباغ.
- روستا، احمد.، ونوس، داور.، ابراهیمی، عبدالحمید. ) 3101 (. مدیریت بازاریابی. تهران: انتشارات
- سمت.
- زنگی آبادی، علی.، محمدی، جمال.، زیرک باش، دیبا. ) 3101 (. تحلیل بازار گردشگری داخلی شهر
- - .317 313 .)3( اصفهان. مجله جغرافیا و توسعه. 9
- کاتلر، فیلیپ.، آرمسترانگ، گری. ) 3103 (. اصول بازاریابی. ترجمه بهمن فروزنده. چاپ چهارم.
- تهران: نشر آتروپات.
- کوپر، کریس.، فلچر، جان.، گیلبرت، دیوید.، ون هیل، استفان. ) 3102 (. اصول و مبانی جهانگردی.
- ترجمه اکبر غمخوار. تهران: انتشارات فرآماد.
- گیلانی، سیدرضا موسوی و همکاران. ) 3132 (. بخش بندی بازار گردشگری ورزشی ایران برای
- - .309 326 .)0( گردشگران خارجی. مطالعات مدیریت ورزشی. 39
- . مشایخی، مهرنوش. ) 3166 (. بررسی ساخت جمعیت سالمندان کشور در سال 3161 . فصلنامه
- - .03 63 . جمعیت، شماره 01 و 07
- . معینی، حسن. ) 3133 (. طراحی الگو برای ارزیابی و بخش بندی بازار خارجی به منظور شناسایی
- فرصت های ایران. پایان نامه دکتری. دانشگاه اصفهان.
- . نادریان، موژان. ) 3100 (. زمینه یابی و طراحی برنامه نمونه برای توسعه گردشگری ورودی با
- محوریت گردشگران سالمند. پایان نامه کارشناسی. دانشگاه شیخ بهایی.
- Chen ,S.,& Shoemaker, S.(2014) . Age and cohort effects: The American senior tourism market. Annals of Tourism Research, Vol 48,58-75.
- Fleischer, A., & Pizam, A. (2002). Tourism constraints among Israeli seniors. Annals of Tourism Research, 29(1), 106-123.
- Fuller, D., Hanlan, J., & Wilde, S. J. (2005). Market segmentation approaches: do they benefit destination marketers?. School of Commerce and Management Papers, 149.
- Glover, P., & Prideaux, B. (2009). Implications of population ageing for the development of tourism products and destinations. Journal of Vacation Marketing, 15(1), 25-37.
- Kolb, B. (2006). Tourism marketing for cities and towns (Vol. 10). Routledge.
- Patterson, I. R. (2006). Growing older [electronic resource]: tourism and leisure behavior of older adults. CABI.
- راهبردهای توسعه گردشگری سالمندی رهیافت ... 55
- Roberson, D. N. (1999). The Impact of Travel on Older Adults: An Exploratory Investigation.
- Schmidt, R.C. (1997). Managing Delphi Surveys Using Non Parametric Statistical Techniques, Design Sciences, 28(3): 763-774.
- Siegel, S., Castellan, N.J .(1988). Nonparametric Statistics for the Behavioral Sciences, New York: McGraw-Hill.
- United Nations, Division for Social Policy and Development, Department of Economic and Social Affairs. (2000). The Sex and Age Distribution of the World Populations, 1998 revision. Available at: http://www.un.org/esa/population/ publications/ageing/Graph.pdf.
- United Nation. ( 2012). World population data sheet, available in www.prb.org. 24. Ward, A.,(2014). Segmenting the senior tourism market in Ireland based on travel motivations. Journal of Vacation Marketing . vol. 20 no. 3. 267-277