نوع مقاله : علمی - پژوهشی
چکیده
چکیده امروزه شرکتهای صنایع مختلف در طراحی راهبردهای خود، متغیرهای سبز را لحاظ میکنند و برای موفقیت در کسبوکارها گرایشهای سبز روی میآورند؛ بنابراین با توجه به اهمیت ادراکات مشتری از سبزگرایی شرکت و همچنین پیامدهای مشتری، پژوهش حاضر الگویی را در سه بعد توسعه داده و بر این اساس روابطی درخصوص ادراکات مشتری، آگاهی وی، عملکرد شرکت و ارزش سبز ادراکشده که بر پیامدهای مشتری تأثیر میگذارد، بسط یافته است. نمونهای 450 نفری از مشتریان دو شرکت بزرگ خودروسازی در تهران بااستفاده از نمونهگیری ساده و در دسترس انتخاب و دادهها از طریق پرسشنامهای محققساخته جمعآوری شد. روش معادلات ساختاری برای بررسی روابط میان متغیرها استفاده و درنهایت الگوی پیشنهادی ارائه شد. نتایج پژوهش نشان داد که اثربخشی ادراکشده بر اعتبار شرکت اثر مثبت و معنادار دارد و عملکرد شرکت منجر به پیامدهای مشتری میشود؛ از طرف دیگر یافتههای پژوهش حاکی از اثر مثبت و معنادار آگاهی محیطی مشتری بر دغدغه محیطی مشتری است.
کلیدواژهها