نوع مقاله : علمی - پژوهشی
چکیده
چکیده مسئولیت اجتماعی شرکتها یکی از موضوعهای حساس و عنصری مهم و حیاتی در ارتباطات میان شرکتها و ذینفعان آنها در سالهای اخیر بوده است. مصرفکنندگان در سطح جامعه نسبت به گذشته آگاهی بیشتری در مورد مسئولیت اجتماعی شرکتها پیدا کردهاند و درخصوص فعالیتها و برنامههای مرتبط با آن، توجه و حساسیت بیشتری دارند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر ادراک و ترجیح برند توسط مصرفکنندگان در شهر شیراز انجام شد. گردآوری دادهها از طریق توزیع 220 پرسشنامه در میان مشتریان «بانک ملت» و با روش نمونهگیری خوشهای صورت گرفت و دادههای مربوط به نوع ادراک مشتریان از برند و مسئولیت اجتماعی «بانک ملت» جمعآوری شد. بررسی روابط میان متغیرها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری و با کمک نرمافزار لیزرال صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد، مسئولیت اجتماعی «بانک ملت» بر کیفیت ادراکشده، ارزش برند، اعتماد به برند و ترجیح برند «بانک ملت» تأثیرگذار است؛ همچنین کیفیت ادراکشده و ارزش برند «بانک ملت» بهواسطه اعتماد به برند بر ترجیح برند «بانک ملت» تأثیر میگذارد.
کلیدواژهها