رابطه قابلیت‌های پویا و عملکرد شرکت با میانجی‌گری قابلیت‌های عملیاتی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 * استادیار، دانشگاه تهران.

2 ** استاد، دانشگاه تهران.

3 *** استاد، دانشگاه علامه طباطبائی.

4 **** دانش‌آموخته دکتری، دانشگاه تهران (نویسنده مسئول).

چکیده

     قابلیت­های عملیاتی ازجمله مهم­ترین قابلیت­های سازمانی هستند که میزان قوت و ضعف آن­ها نقش تأثیرگذاری بر عملکرد شرکت­ها دارد. با این­حال، در شرایط پویایی محیط خارجی، ضرورت دارد که این قابلیت‌ها به­روزرسانی و اصلاح شوند. پژوهش­ها نشان می­دهند که مجموعه­ای از قابلیت­های سازمانی با‌عنوان «قابلیت­های پویا» وجود دارند که نوسازی و بازپیکره­بندی قابلیت­های عملیاتی مانند قابلیت­های بازاریابی و فناورانه را میسر می­کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر قابلیت­های عملیاتی در میانجی‏گری رابطه بین قابلیت­های پویا و عملکرد شرکت انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل شرکت‏های مشاوره مدیریت کشور ایران بود. برای گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‏ای طراحی و در میان مدیران عامل این شرکت­ها توزیع شد. برای بررسی ‏و­تحلیل داده‏ها از مدل­سازی معادلات ساختاری واریانس­محور استفاده شد. نتایج نشان داد که عملکرد شرکت و قابلیت­های عملیاتی در شرکت­هایی قوی­تر هستند که قابلیت­های پویای قوی‏تری داشته باشند؛ به‏علاوه قابلیت‌های عملیاتی، رابطه بین قابلیت­های پویا و عملکرد شرکت را میانجی‏گری می‏کند.

کلیدواژه‌ها


Amit, R. & Shoemaker, P. J. H. (1993). Strategic assets and organizational rents. Strategic Management Journal, 14, 33-46.
Chen, R., Sun, C., Helms, M. M., & Jih, W. (2008). Aligning information technology and business strategy with a dynamic capabilities perspective: A longitudinal study of a Taiwanese semiconductor company. International Journal of Information Management, 28(5), 366-378.
Day, G. S. (1994). The capabilities of the market-driven organization. Journal of Marketing, 58, 37–51.
Eisenhardt, K. M., & Martin, J. A. (2000). Dynamic capabilities: what are they? Strategic Management Journal, 21(10-11), 1105–1121.
Ellonen, H.-K., Jantunen, A., & Kuivalainen, O. (2011). The Role of Dynamic Capabilities in Developing Innovation-Related Capabilities. International Journal of Innovation Management, 15(03), 459–478.
Eriksson, T. (2014). Processes, antecedents and outcomes of dynamic capabilities. Scandinavian Journal of Management, 30(1), 65–82.
Fornell, C., & Larcker, D. (1981). Evaluating structural equation models withunobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(3), 39-50.
Gall, M. D., Gall, J. P., & Borg, W. R. (2007). Educational research: An introduction (8th ed.). Boston, MA: Pearson Education.
Garcia-Morales, V. J., Llorens-Montes, F. J. & Verdu-Jover, A. J. (2007), Influence of personal mastery on organizational performance through organizational learning and innovation in large firms and SMEs, Technovation, 27(9), 547-68.
Hajipour, B. Jafarizade, F., Rahimi, F. (2015). The effect of strategic orientation and marketing capabilities on export performance. Journal of Business Management Perspective, 14(22) (in Persian).
Heidari, A., Seyed Kalali, N. & Heydari, E. (2014). An Introduction to the Development Dillemma of Management Consulting Industry in Iran. The Annual Conference of Strategic Management, Tehran, Iran (in Persian).
Helfat, C. E., Finkelstein, S., Mitchell, W., Peteraf, M., Singh, H., Teece, D. and Winter, S. (2007). Dynamic Capabilities: Understanding Strategic Change in Organizations. London: Blackwell.
Heusinkveld, S., Benders, J., & Berg, R. Van Den. (2009). Technovation From market sensing to new concept development in consultancies : The role of information processing and organizational capabilities. Technovation, 29(8), 509–516.
Li, D., & Liu, J. (2014). Dynamic capabilities, environmental dynamism, and competitive advantage: Evidence from China. Journal of Business Research, 67(1), 2793-2799.
MacInerney-May, K. (2011). The Value of Dynamic Capabilities for Strategic Management. Doctoral dissertation, University of Koln.
Moatmani, A., Rastegar, A., Hemati, A. (2015). The systematic model of increasing profit through customer relationship management, Journal of Business Management Perspective, 14(23) (in Persian).
Morgan, N. A., Vorhies, D. W., & Mason, C. H. (2009). Market orientation, marketing capabilities, and firm performance. Strategic Management Journal, 30(8), 909—920.
Pavlou, P. A. & El Sawy, O. A. (2011). Understanding the elusive black box of dynamic capabilities, Decision Sciences, 42, 239–273.
Protogerou, A., Caloghirou, Y., & Lioukas, S. (2011). Dynamic capabilities and their indirect impact on firm performance, Industrial and Corporate Change, 21, 615–647.
Seyed Kalali, N. (2016). Developing a Model of Competitive Advantage in Knowledge Intensive Business Services Based on Dynamic Capability Theory: A Study on Management Consulting Industry. PhD. dissertation, University of Tehran.
Song, J., & Shin, J. (2008). The paradox of technological capabilities: A study of knowledge sourcing from host countries of overseas R&D operations. Journal of International Business Studies, 39, 291-303.
Steigenberger, N. (2014). Only a matter of chance? How firm performance measurement impacts study results. European Management Journal, 32(1), 46–65.
Teece, D. J. (2007). Explicating Dynamic Capabilities: the Nature and Microfoundations of (Sustainable) Enterprise Performance. Strategic Management Journal, 28(13), 1319–1350.
Wernerfelt, B. (1984). A resource based view of the firm. Strategic Management Journal, 5(2), 171–180.
Wilden, R., Devinney, T. M., Dowling, G. R. (2016). The Architecture of Dynamic Capability Research: Identifying the Building Blocks of a Configurational Approach. The Academy of Management Annals. DOI: 10.1080/19416520.2016.1161966.
Wilden, R., Gudergan, S. P., (2015). The impact of dynamic capabilities on operational marketing and technological capabilities: investigating the role of environmental turbulence. Journal of the Academy of Marketing Science, 43 (2), 181–199.
Wilden, R., Gudergan, S., Nielsen, B. B., & Lings, I. (2013). Dynamic capabilities and performance: Strategy, structure and environment. Long Range Planning, 46(1-2), 72–96.
Wilhelm, H., Schlömer, M., & Maurer, I. (2015). How Dynamic Capabilities Affect the Effectiveness and Efficiency of Operating Routines under High and Low Levels of Environmental Dynamism. British Journal of Management, 26(2), 327–345.
Weerawardena, J. (2003). The role of marketing capability in innovation-based competitive strategy. Journal of Strategic Marketing, 11(1): 15– 35.
Zhang, M. J. (2007). Is support for top managers’ dynamic capabilities, environmental dynamism, and firm performance: An empirical investigation. Journal of Business & Management, 13(1), 57-77.