نویسندگان
1
Tehran
2
دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه سمنان
3
دانشکده مدیریت و اقتصاد تربیت مدرس
4
دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
,
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
چکیده
شناسایی مشکلات برند در صنعت غذایی به دلیل جایگاه ویژه آنها در توسعه اقتصاد کشور از اهمیت زیادی برخوردار است، با وجود افزایش میزان تقاضا محصولات غذایی، این صنعت از مشکل عمده تنبل بودن برندها در همنوایی با تغییرات محیطی و مدیریت ضعیف برند و در نهایت افول برندها رنج میبرد، موضوعی که رقابتپذیری این برندها را با مشکل مواجه کرده است و نیاز به بررسی بیشتری دارد. هدف پژوهش حاضر مفهوم پردازی افول برند مبتنی بر تحلیل محیط داخلی و خارجی در صنعت غذایی از طریق رویکرد پژوهش کیفی است. از روش تحلیل محتوا و مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با متخصصان، مدیران و مشاوران شرکتهای غذایی، 102 کد به عنوان مفاهیم مرتبط با افول برند استخراج که در 15 مؤلفه مقولهبندی شدند (در دو بخش کلی عوامل اثرگذار بر افول برند و ابعاد افول برند). نتایج پژوهش منجر به شناسایی 4 مؤلفه عوامل سازمانی، 6 مؤلفه عوامل محیطی و 5 مؤلفه افول برند شد. پیشنهاد میشود مدیران از مفاهیم شناسـایی شـده، در جهـت آسیبشناسی برند و ارائه راهبردهای مناسب احیای برند استفاده نمایند.
- Azizi, S. (2016). Principles of Brand Planning and Management. Tehran: Naser Ghalam publisher. (In Persian)
- Barbulescu, A. N. (2009). Sources of Brand Decline, Doctor of Philosophy Dissertation, Faculty of the Graduate School of Emory University.
- Dawes, J., et al. (2014). Has brand loyalty declined? A longitudinal analysis of repeat purchase behavior in the UK and the USA. Journal of Business Research, 48(2), 425- 432.
- Gholipour, R., Aghazade H.,Bakhshizade, E. (2015). The Effect of Brand Equity on Repurchase Intention by Mediatory of Perceived Value, Journal of Business Management, 23, 157-175. (In Persian)
- habibi,A., Izadyar, S. and Sarafrazi, a. (2014). Fuzzy Multi-criteria Decision Making. Rasht: Katibeh gil publisher. (In Persian)
- Haig, m. (2003). Brand Failures: The Truth about the 100 Biggest Branding Mistakes of All Time. London: Kogan Page.
- Hendel, I., & Nevo, A. (2006). Measuring the implications of sales and consumer inventory behavior. Econometrica, 74(6), 1637-1673.
- Hsiu-Fang, H. Sieh & Shannon, S. E. 2005. Three Approaches to Qualitative Content Analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288.
- Hsu, T. & Yang, T. (2000). Application of fuzzy analytic hierarchy process in the selection of advertising media. Journal of Management and Systems, 7(1), 19-39.
- Ishikawa, A., T. Amagasa, T. Shiga, G. Tomizawa, R. Tatsuta and H. Mieno (1993). The Max-Min Delphi Method and Fuzzy Delphi Method via Fuzzy Integration. Fuzzy Sets Systems, 55(3), 241 -253.
- Kardaras, D. K., Karakostas, B. & Mamakou, X.J. (2013). Content presentation personalisation and media adaptation in tourism web sites using Fuzzy Delphi Method and Fuzzy Cognitive Maps. Expert Systems with Applications, 40, 2331-2342.
- Keeney, S., Hasson, F. & McKenna, H.P. (2001). A critical review of the Delphi technique as a research methodology for nursing. International Journal of Nursing Study, 38(2), 195-200.
- Keller, K. L. (1999). Managing brands for the long run: Brand reinforcement and revitalization strategies. California Management Review, 41(3), 102-124.
- Kiley, D. (2007, February 19). Ford goes back to the future. Business Week, 11.
- Kuo, Y. F. & Chen, P. C. (2008). Constructing performance appraisal indicators for mobility of the service industries using Fuzzy Delphi Method. Expert Systems with Applications, 35(4), 1930-1939.
- Moradi B., Jazani N., AlamTabriz A., and Hadizade, A. (2016). Core Brand Model Based on Customer Value Proposition and Employee Value proposition in Iranian Agile Companies. Journal of Business Management, 24, 3-13. (In Persian)
- Murry, T. J., Pipino, L. L., & Gigch, J. P. (1985). A pilot study of fuzzy set modification of Delphi. Human Systems Management, 5(1), 76-80.
- O'Dell, S., & Pajunen, J. A. (2000). The butterfly customer: Capturing the loyalty of today's elusive customer. Toronto: John Wiley & Sons.
- Polit, D. Beck, C. Hungler, B.P. 2001. Essentials of nursing research: methods, appraisal, and utilization. 5th ed. New York: Lippincott
- Rust, R. T., J. J. Inman, J. M. Jia, and A. Zahorik (1999). What you don't know about customer-perceived quality: The role of customer expectation distributions. Marketing Science, 18 (1), 77-92.
- Thomas, S. & Kohli, C. (2009). A brand is forever! A framework for revitalizing declining and dead brands. Business Horizons, 52 (4), 377-386.
- Wally, O. and Matthew, H. (2015), Applied branding (translated by Roosta, A., Hariri, m. and Azmi, A.). Tehran: The commerce printing & publishing company. (In Persian)
- Wan, X., Evers, P. T., & Dresner, M. E. (2012). Too much of a good thing: The impact of product variety on operations and sales performance. Journal of Operations Management, 30(4), 316â324.
- Wilkinson, D. and Birmingham, P. 2003. Using Research Instruments: A Guide for Researchers. London:Routledge.
- Yuan, T. and Chen, P. (2012). Data Mining Applications in E-Government Information Security. Procedia Engineering, 29, 235â240.