• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

چشم انداز مدیریت بازرگانی

  1. صفحه اصلی
  2. مرور نظام‌‌‌مند مبانی نظری مدل‌های تجارت ‌اجتماعی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

مرور نظام‌‌‌مند مبانی نظری مدل‌های تجارت ‌اجتماعی

    نویسندگان

    • محمدحسن مبارکی
    • بابک ضیاء
    • کمال سخدری
    • مصطفی شاه‌بوداغیان

    دانشکده کارآفرینی - دانشگاه تهران

,

نوع مقاله : مروری

  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

محبوبیت روزافزون شبکه‌های‌اجتماعی در سال‌های اخیر منجر به پیدایش یکی از زیرشاخه‌های تجارت‌الکترونیک به نام تجارت‌اجتماعی شده‌است. هدف این پژوهش استفاده از رویکرد مرور نظام‌مند ادبیات به‌منظور ایجاد تصویری واضح با تطبیق و مقایسه نتایج مطالعات انجام شده این حوزه تا 2019 میلادی و مشخص ساختن تفاوت‌های آن با مدل‌های تجارت‌الکترونیک بوده‌است. بدین منظور از پروتکل تحقیق طراحی شده‌ای که شامل پیش زمینه، سؤالات تحقیق، راهبرد جستجو، فرایند انتخاب مطالعات، بررسی کیفیت مطالعات، استخراج داده‌ها و ترکیب در این پژوهش استفاده‌ شده‌است. در قدم جستجوی خودکار و دستی مجموعاً 65 و نهایتاً با اعمال بخش بررسی کیفیت مطالعات مجموعاً 35 مطالعه وارد مرحله استخراج و ترکیب داده‌ها شده‌است. یافته‌ها، ارزیابی‌ها و تلفیق نتایج این حوزه بیانگر گذر از مرحله آشنایی و کاربرد و ورود به مرحله بهبود کیفیت مدل‌های این حوزه است. علاوه ‌بر این یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهد بُعد مردمی با موضوع‌های رفتاری مانند قصدخرید و اعتماد در کنار بُعد تجارت همانند وب‌سایت‌های تجارت‌الکترونیک بیشترین تمرکز را در ادبیات تجارت‌اجتماعی به خود اختصاص داده‌است و این درحالی است که ظرفیت‌ها و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد تجارت‌اجتماعی مانند بکارگیری دانش موجود در شبکه‌های‌اجتماعی برای کارآفرینان سایبری در دسترس است که باید در بهره‌برداری از فرصت‌های این حوزه بکاربست.

کلیدواژه‌ها

  • تجارت‌اجتماعی
  • مرور نظام‌مند ادبیات
  • کارآفرین سایبری
  • دانش خارجی
  • XML
  • اصل مقاله 1.04 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
مراجع
  1. Akbari, M., Zahedfar, K., & Naseri, S. (2014). Consistency effect of real self and ideal self on attachment to brand and continuation of usage–A case study: Facebook. Journal of Business Management Perspective, 18, 185 – 200, (in Persian).
  2. Aladwani, A. M. (2018). A quality-facilitated socialization model of social commerce decisions. International Journal of Information Management, 40, 1-7.
  3. Afrasiabi Rad, A., & Benyoucef, M. (2010). A Model for Understanding S-commerce. In Proceedings of Conference on Information Systems Applied Research, 4 (2), 63-74.
  4. Alaarj, S., Abidin-Mohamed, Z., & Bustamamc, U.S.B.A. (2016). Mediating Role of Trust on the Effects of Knowledge Management Capabilities on Organizational Performance. Social and Behavioral Sciences, 235, 729-738.
  5. Busalim, A.H. & Hussin, A.C. (2016). Understanding s-commerce: A systematic literature review and directions for further research. International Journal of Information Management, 36(6), 1075–1088.
  6. Cheng, X., Cheng, X., Fu, S., Bian, Y. & Yan, X. (2017). Investigating the Relationship among Characteristics of S-commerce, Consumers’ Trust and Trust Performance, In Proceedings of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences, 1182-1191.
  7. Cheng, X., Gu, Y., & Shen, J. (2019). An integrated view of particularized trust in social commerce: An empirical investigation. International Journal of Information Management, 45, 1-12.
  8. Doha, A., Elnahla, N., & McShane, L. (2019). Social commerce as social networking. Journal of Retailing and Consumer Services, 47, 307-321.
  9. Erdoğmuş, I.E. & Tatar, S.B. (2015). Drivers of S-commerce Through Brand Engagement. 11th International Strategic Management Conference, 207, 189 – 195.
  10. Greenhalgh, T., Robert, G., Bate, P., Macfarlane, F. & Kyriakidou, L. (2005). Diffusion of Innovations in Health Service Organisations A systematic literature review. The milbank quarterly, 82(4), 581-629.
  11. Hajli, M. (2012). S-commerce Adoption Model. In Proceedings of the UK Academy for Information Systems Conference (pp. 1-26).
  12. Hajli, M. (2014). The role of social support on relationship quality and social commerce. Technological Forecasting & Social Change, 87, 17-27.
  13. Huang, Z. & Benyoucef M. (2012). From e-commerce to s-commerce: A close look at design features. Electronic Commerce Research and Applications, 12(4), 246–259.
  14. Kamangarpoor, S. Shahmoradi, B. (2016). Investigation of the Relationship between Social Support, Relationship Quality and S-commerce. International Journal of Business and Technopreneurship, 6(3), 363-378.
  15. Hupcey, J.E. (1998). Clarifying the social support theory-research linkage. Journal of Advanced Nursing, 27 (6), 1231-1241.
  16. Kwahk, K.Y. & Ge, X. (2012). The Effects of Social Media on E-commerce: A Perspective of Social Impact Theory. 45th Hawaii International Conference on System Sciences, 1814-1823, IEEE.
  17. Kim, S. & Park, H. (2013). Effects of various characteristics of s-commerce (s-commerce) on consumers’ trust and trust performance. International Journal of Information Management, 33(2), 318–332.
  18. Kitchenham, B. & Charters, S. (2007). Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering, Keele University and University of Durham.
  19. Kim, D. (2013), Under what conditions will s-commerce business models survive?. Electronic Commerce Research and Applications, 12(2), 69-77.
  20. Kim, E. & Yu, S. (2014). Online Shopping Behavior Using S-commerce Websites: Its Benefit and Cost Factors. International Journal of Applied Engineering Research, 22, 14415-14430.
  21. Latane, B. (1981). The Psychology of Social Impact. American Psychologist, 36(4), 343-356.
  22. Liang, T. P., & Turban, E. (2011). Introduction to the special issue social commerce: a research framework for social commerce. International Journal of electronic commerce, 16(2), 5-14.
  23. Mora, H., Pujol-Lopez, F. A., Mendoza-Tello, J. C., & Morales-Morales, M. R. (2018). An education-based approach for enabling the sustainable development gear. Computers in Human Behavior, 1-11.
  24. Ng, C. (2012). Examining The Cultural Diï‌€erence in The Intention to Purchase in S-commerce. Pacific Asia Conference on Information Systems, 1-12.
  25. Osatuyi, B., & Turel, O. (2019). Social motivation for the use of social technologies: An empirical examination of social commerce site users. Internet Research, 29(1), 24-45.
  26. Park, C. W. & Lessing, P. V. (1977). Students and Housewives: Differences in Susceptibility to Reference Group Influence. Journal of Consumer Research, 4(2), 229-241.
  27. Ranjbaran, B., Ansari, A., & Shafie, H. (2016). The effect of customer perception on the quality of the Internet site on satisfaction and willingness to use. Journal of Business Management Perspective, 25, 89 – 105, (in Persian).
  28. Sakhdari, K. (2016). Corporate Entrepreneurship: A Review and Future Research Agenda. Technology Innovation Management Review, 6(8), 5-18.
  29. Saneian, Z., & Sanai, A. (2016). The Effect of combining traditional and online factors on customer's trust in Electronic Banking and Word of Mouth, Journal of Business Management Perspective, 25, 161 – 178, (in Persian).
  30. Sau-ling LAI, L. (2010). S-commerce – E-Commerce in Social Media Context. International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 4(12), 2213-2218.
  31. Sharma, S. & Crossler, R.E. (2014). Intention to Engage in S-commerce: Uses and Gratifications Approach. In Proceedings of the 20th Americas Conference on Information Systems, (pp. 1-12), AMCIS.
  32. Shen, X.L., Li, Y.J., Sun, Y., Chen, Z.J., Zhang, K.Z.K. & Zhao, S.J. (2017). How to Increase Users’ S-commerce Engagement? A Technology Attractiveness Model. In Proceedings of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences (pp. 863-872).
  33. Shumaker, S.A., & Brownell, A. (1984). Toward a theory of social support: closing conceptual gaps. Journal of social issues, 40 (4), 11-36.
  34. Talat, A., Azar, S. & Yousaf, M.W. (2013). Investigating S-commerce as an Alternate Model for Online Commerce in Developing Countries: a case of Pakistani Economy. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences, 7(1), 223-242.
  35. Teh, P. & Ahmed P. K. (2011). MOA and TRA in S-commerce: An Integrated Model. In Proceedings of IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management (pp. 1375-1379).
  36. Tordi, V. & Adamopoulos, P. (2014). S-commerce: An Empirical Examination of the Antecedents and Consequences of Commerce in Social Network Platforms. Thirty Fifth International Conference on Information Systems, 1-18.
  37. Wang, C. & Zhang, P. (2012). The Evolution of S-commerce: The People, Management, Technology, and Information Dimensions. Communication for the association for information systems, 31 (5), 105-127.
    • تعداد مشاهده مقاله: 630
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 956
چشم انداز مدیریت بازرگانی
دوره 17، شماره 36 - شماره پیاپی 36
اسفند 1397
صفحه 95-117
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.04 M
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 18 تیر 1398
  • تاریخ بازنگری: 27 دی 1399
  • تاریخ پذیرش: 11 دی 1399
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 630
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 956

APA

مبارکی, محمدحسن, ضیاء, بابک, سخدری, کمال, & شاه‌بوداغیان, مصطفی. (1397). مرور نظام‌‌‌مند مبانی نظری مدل‌های تجارت ‌اجتماعی. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 17(36), 95-117.

MLA

محمدحسن مبارکی; بابک ضیاء; کمال سخدری; مصطفی شاه‌بوداغیان. "مرور نظام‌‌‌مند مبانی نظری مدل‌های تجارت ‌اجتماعی". چشم انداز مدیریت بازرگانی, 17, 36, 1397, 95-117.

HARVARD

مبارکی, محمدحسن, ضیاء, بابک, سخدری, کمال, شاه‌بوداغیان, مصطفی. (1397). 'مرور نظام‌‌‌مند مبانی نظری مدل‌های تجارت ‌اجتماعی', چشم انداز مدیریت بازرگانی, 17(36), pp. 95-117.

VANCOUVER

مبارکی, محمدحسن, ضیاء, بابک, سخدری, کمال, شاه‌بوداغیان, مصطفی. مرور نظام‌‌‌مند مبانی نظری مدل‌های تجارت ‌اجتماعی. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 1397; 17(36): 95-117.

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • واژه نامه اختصاصی
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب