نویسندگان
1
دانشگاه آزاد اسلامی
2
معاون پژوهشی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
3
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی سنندج
4
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
,
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
چکیده
در عصر رقابتی کنونی بازاریابان به این نتیجه رسیده اند که به منظور بقاء باید به دنبال کسب مزیت رقابتی باشند. دراین راستا برندسازی به عنوان یکی از ابزارهای افزایش آگاهی مشتریان و ارتقای سهم بازار به شمار می رود. موسسات مالی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برندسازی به عنوان شکل جدیدی از ارتباطات میان مشتریان و بانک ها به منظور الزام رقابتی و پارادایم غالب در بازاریابی صنعت بانکداری مطرح است. علیرغم پویایی این مفهوم و نیز گستردگی پژوهش های انجام شده، هنوز به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته است. هدف این پژوهش، تدوین مدل جامع برندسازی رابطه مند در شبکه بانکی کشور می باشد. به منظور انجام پژوهش از رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) استفاده شده است. نتایج حاصل از مصاحبه کیفی منجر به استخراج 560 مفهوم، 33 تم فرعی و 11 مضمون گسترده بوده و جهت سطح بندی عوامل از روش مدلسازی ساختاری-تفسیری بهره گیری شده است. نتایج نشان می دهد مدل جامع برند سازی رابطه مند در سیستم بانکی دارای پنج سطح می باشد که از مقوله های هویت برند به عنوان تاثیرگذارترین در سطح پنجم و کیفیت خدمات، تمایل برند، ارزش ادراک شده، اعتماد، رضایت، شهرت، شخصیت، تعهد، دلبستگی در سطوح میانی و وفاداری برند به عنوان تاثیر پذیرترین عامل در سطح اول تشکیل شده است.
- Aaker DA (1996), Bulding Strong Brands, New York : The Free Press
- Abbaszadeh, A., Alamtabriz, A., Irandoost, M., & Salavati, A. (2019). Branding to create consumer value in the Iranian banking system. Consumer Behavior Studies Journal, Volume 6(1), 193-21. (In Persian).
- Abdolvand, N., & Albadavi, A. (Providing a holistic value-based holistic model for performance management in geographically distributed service industries). Journal of Commerce, 43-90. (In Persian).
- Almquist, E., C Roberts, K. J. (2000). A âmindshareâmanifesto. Mercer Management Journal, 12(12), 9-20.
- Azar, A., Tizro, A., Moghbel, A., & Anvari, A. (2009). Supply Chain Agility Model Design, Interpretive Structural Modeling Approach, Iranian Management Research, 1-25. (In Persian).
- Blaszka, M., Burch, L. M., Frederick, E. L., Clavio, G., & Walsh, P. (2012). # WorldSeries: An empirical examination of a Twitter hashtag during a major sporting event. International Journal of Sport Communication, 5(4), 435-453.
- Breivik, E., & Thorbjørnsen, H. (2008). Consumer brand relationships: an investigation of two alternative models. Journal of the Academy of Marketing Science, 36(4), 443-472
- BRICIU, V. A., & BRICIU, A. (2016). A Brief History Of Brands And The Evolution Of Place Branding. Bulletin of the Transilvania University of Brasov. Series VII: Social Sciences. Law, 9(2), 137-142.
- Buttle, F., & Malkan, S (2015). Customer relationship management: Concepts and technology. New York: Routledge.
- Chailan, C. (2008). Brands portfolios and competitive advantage: an empirical study. Journal of Product & Brand Management, 17(4), 254-264.
- Davari, M., & Soleymani Beshli, A. (2010). Branding in the financial services market with a focus on the banking industry. Rasa Publications(In Persian)
- ErciÅ, A., Ãnal, S., Candan, F. B., & Yıldırım, H. (2012). The effect of brand satisfaction, trust and brand commitment on loyalty and repurchase intentions. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 58, 1395-1404.
- Erfani far, A., & Hamid nia, B. (2017). Seven approaches to Brand management: Research, theory and practice. Tehran (In Persian).
- Fetscherin, M., & Heilmann, T. (Eds.). (2015). Consumer brand relationships: Meaning, measuring, managing. Springer.
- Flint, D. J. (1999). Change in customers' desired value: A grounded theory study of its nature and processes based on business customers' lived experiences in the United States automobile industry
- Fournier, S. (1998). Consumers and their brands: Developing relationship theory in consumer research. Journal of consumer research, 24(4), 343-373.
- Fung So, K., & King, C. (2010). âWhen experience mattersâ: building and measuring hotel brand equity: The customers' perspective. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 22(5), 589-608.
- Ghodeswar, B. M. (2008). Building brand identity in competitive markets: a conceptual model. Journal of product & brand management, 17(1), 4-12.
- Giovanis, A. (2016). Consumer-brand relationshipsâ development in the mobile internet market: Evidence from an extended relationship commitment paradigm. Journal of Product & Brand Management, 25(6), 568-585.
- Gustafsson, A., Johnson, M. D., & Roos, I. (2005). The effects of customer satisfaction, relationship commitment dimensions, and triggers on customer retention. Journal of marketing, 69(4), 210-218.
- Heding, T., Knudtzen, C. F., & Bjerre, M. (2015). Brand management: Research, theory and practice. Routledge.
- Heydarzadeh, K., & Mirveysi, M. (2014). Service Management and Marketing: Customer Management in Service Competition. Tehran: mehrban nashr (In Persian).
- Hinson, R., Frimpong, N. O., & Dasah, J )2011) . Brands and service-quality perception. Marketing Intelligence & Planning, Vol. 29 Iss 3 pp. 264 - 283.
- Hoseynee, M., & Ghaderi, S. (2010). Modeling the factors affecting the quality of banking services. Business Management Perspective. Pp. 89-115. (In Persian)
- Kapferer, J. N. (2012). The new strategic brand management: Advanced insights and strategic thinking. Kogan page publishers.
- Keller, K. L. (1988). Strategic Brand Management Building, Measuring, and Managing Brand Equity Global Edition. United States: Pearson Education.
- Khastar, H,. (2009). Providing a method for calculating the coding phase reliability in research interviews. Journal of Humanities Methodology, Vol 58. Pp, 161-174. (In Persian).
- Khodadad hosseini, H., & Rezvani, M. (2017). Brand Management(School, Value setting and National Brand). Tehran: Office of Cultural Research (In Persian).
- Kotler, P., & Pfoertsch, W. (2006). B2B brand management. Springer Science & Business Media.
- Kumar, V., Werner, R. (2018). Customer Relationship Management Concept, Strategy, and Tools. free paper.
- Lam, S. Y., & Shankar, V. (2014). Asymmetries in the effects of drivers of brand loyalty between early and late adopters and across technology generations. Journal of Interactive Marketing, 28(1), 26-42.
- Oliver, R. L. (2014). Satisfaction: A behavioral perspective on the consumer: A behavioral perspective on the consumer. Routledge.
- Roosta, A., Eyvaznezhad, S., & Bloorparsa, M. (2018). Evaluating the Customer's Logical and Emotional Approach in the Brand Valuation Value .journal of business management, Winter 2017, Volume 32, 31-49 (In Persian).
- Shirkavand, S., Khanlari, A., & Hoseini, M. (2017). Impact of Brand Personality Dimensions on brand image and Customer Loyalty.journal of business management, Winter 2017, Volume 30, 33-47 (In Persian).
- Shokoohyar, S., Motameni, A., & Shabanian, S. (2017). Assessing the Factors Affecting the Popularity of Brand Advocate Page in Social Networks .journal of business management, Winter 2017, Volume 32, 51-67 (In Persian).