چکیده
امروزه بیش از هر زمان دیگری، ضرورت دارد تا سازمانها بتوانند با داشتن استراتژی تکنولوژیمحور خود را متمایز سازند. از سویی دیگر شرایط محیطی به حدی پیچیده و پویا گردیده که سازمانها دیگر نمیتوانند بدون نوآوری حیات بلندمدت خود را تضمین نمایند. بر این اساس، مطالعات گستردهای در خصوص ارتباط میان استراتژی تجاری و نوآوری در صنایع تولیدی مختلف انجام شده است، این درحالیست ارتباط میان این دو متغیر در سازمانهای خدماتی به ندرت مطالعه گردیده است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر استراتژی تجاری تکنولوژیمحور بر نوآوری با نقش میانجی قابلیتهای تکنولوژیک، شبکه و منابعانسانی در کلینیکهای پژشکی شهر ارومیه انجام شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامههای کامل شده توسط 214 پاسخدهنده از آزمون معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Amos23 و آزمون سوبل استفاده شد. نتایج یافتهها نشان داد استراتژی تجاری تکنولوژیمحور به صورت مستقیم بر نوآوری خدمت و فرآیند تأثیر معناداری دارد. همچنین این متغیر از طریق قابلیت تکنولوژیک و قابلیت منابعانسانی بر نوآوری خدمت و فرآیند تأثیر معناداری دارد. این در حالیست که استراتژی تجاری تکنولوژیمحور از طریق قابلیت شبکه بر نوآوری خدمت تأثیر معنادار ندارد، اما تأثیر معنادار آن بر نوآوری فرآیند از طریق قابلیت شبکه مورد تأیید قرار گرفت.