چکیده
در شرایط بهشدت رقابتی امروزی حفظ و توسعه سهم بازار نتیجه عملکرد برند است. سازمانها برای حفظ جایگاه خود در برابر رقبا باید به مدیریت برند و بهبود عملکرد برند مبادرت ورزند. بنابراین، بررسی عوامل اثرگذار بر عملکرد برند، موضوعی پراهمیت در دستیابی به اهداف سازمان و ایجاد وفاداری مشتریان به شمار میرود. از اینرو هدف از این پژوهش، طراحی مدل سنجش میزان بهبود عملکرد برند با رویکرد سیستم خبرة فازی، بر پایه پژوهش ترکیبی و به صورت کمی و کیفی میباشد. بدین منظور، بعدهایی نظیر شرمندگی برند مصرفکننده، ارزش ویژه برند، جایگاه برند، همخوانی شخصیت برند و مشتری، برای بهبود عملکرد برند در نظر گرفته شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و بنیادی و از حیث ماهیت و روش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران عالی و کارکنان با تجربه در فروشگاههای زنجیرهای و فروشگاههای مصرف کارکنان اداراههای استان سمنان و خبرگان دانشگاهی که دارای مشاغل اجرائی در نظام ادارای بودهاند تشکیل میدهند. با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی (در دسـترس) 80 نفـر بـرای نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش با بهکارگیری مزایای منطـق فـازی و سیسـتمهـای خبره، یک سیستم خبره فازی برای حل مسئله مطرح شده، ارائه شد که با بهـرهگیـری از روش استنتاج ممدانی، در نهایـت اولویت و سهم هریک از ابعاد در بهبود عملکرد برند تعیین شد. پس از پیادهسازی سیستم با نرمافزار متلب، سطح بهبود عملکرد برند، زیاد و به مقدار دقیق «5/0» برآورد شد. همچنین، اعتبارسنجی مدل حاکی از دقت بالای انطباق نتایج بهدست آمده با نظر خبرگان این حوزه دارد.
کلیدواژهها