طراحی محتوی استراتژی بازاریابی کسب‌وکارهای دیجیتال حوزه خدمات

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران

2 استادیار ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران.

3 استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران.

چکیده

فنّاوری اینترنتی به نسبت نسل­های پیشین فنّاوری اطلاعات، فرصت­های بهتری برای ایجاد موقعیت استراتژیک متمایز برای شرکت­ها فراهم می‌کند، مشروط برآنکه ناسازگار­ی­های بین رویکردهای اینترنتی و سنتی را درک کرده و بتوان استراتژی­های به‌واقع متمایزی طراحی کرد. تحقیق پیشرو فرایند تدوین استراتژی بازاریابی برای کسب­وکارهای دیجیتال را مطرح می­سازد. از روش کیفی تحلیل محتوا بین 7تن از خبرگان کسب­وکارهای دیجیتال تا رسیدن به اشباح نظری و روش کمی روش ساختاری تفسیری استفاده شد. پژوهش حاضر از منظر هدف پژوهش کاربردی-توسعه­ای و ازنظر نحوه گردآوری اطلاعات، پژوهشی توصیفی و از نوع پیمایشی محسوب می­شود. در نتایج تحقیق 31مؤلفه، که شامل بررسی محیط خرد و کلان، رفتارشناسی افراد هدف، بررسی تهدید تازه‌واردان، تحولات زیاد بازیگران، سنجش پویایی سیستم، نقاط تماس با مشتری، بررسی پلتفرم‌ها و گذرابودن مزیت های رقابتی، تبیین محتوا، ارائه خدمات و قیمت‌گذاری تبلیغات و رابط­کاربری، ارتقا و بروزرسانی، مقیاس بندی و ابزارهای بازخوردی، سئو و داده‌کاوی، اعتبار کسب‌وکار و برندینگ، مشارکت افراد و همکاری، ارزش ارائه‌شده بالاتر، توسعه افقی، تقویت مشارکت و شبکه‌سازی دارایی و اطلاعاتی و تبلیغاتی استخراج شده و در ادامه نحوه ارتباط این مؤلفه باهم در مدلی فرایندی ارائه گردیده است. در ادامه از مولفه­های استخراج شده، پنج عنصر محتوی استراتژی بازاریابی کسب­وکارهای دیجیتال معرفی شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing digital marketing strategy process base on customer in Digital Service Provider Business

نویسندگان [English]

  • Shiva Yazdanfar 1
  • Abdullah Naami 2
  • Naser Azad 3
1 PhD Student, Islamic Azad University Branch Of South Tehran, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Islamic Azad University Branch Of South Tehran, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Islamic Azad University Branch Of South Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Internet technology, as compared to previous generations of IT, provides better opportunities for creating a distinct strategic position for companies, provided that they understand the inadequacies between traditional and Internet approaches, and allow for truly distinct design strategies Made The leading research poses the process of developing a marketing strategy for digital business. Qualitative content analysis method was used between 7 digital business experts to reach the theoretical ghost and the quantitative method of interpretive structural method. The present research is from the perspective of the purpose of applied research and development, and in terms of information gathering, descriptive research and survey type. In the results of the study, 31 components, including micro and macro environments, target group ethics, newbie threats, high level actors, system dynamics measurement, customer contact points, platform reviews and competitive advantage, content clarification, service delivery and advertising pricing And user interface, upgrading, updating, scaling, and feedback tools, SEO and data mining, business and branding credentials, people engagement and collaboration, higher value provided, horizontal development, enhanced partnership and asset networking, information and promotional extraction, and more. How to connect this component together in a process model It's been said. In the following, extracted components, five elements of the digital marketing business strategy were introduced.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marketing strategy
  • digital marketing strategy
  • customer pattern
  • marketing strategy content
Azar, Adel & Bayat, karim. (1387). Designing a Business Process Centered Model with an Interpretive Structural Modeling Approach, Journal of Information Technology Management, 1 (1), 3-18.
Given, L.A. (2008). The Sage Encyclopedia of Qualitative Research Methods. Thousand Oaks: Sage. 3.Gronhaug, K., Ghauri, P. & Kristianslund, I. (1995) Research Methods in Business Studies A Practical Guide. Hemel Hempstead, Prentice Hall. 4.Agarwal,A.,Hosanagar,K.,&Smith,M.D.(2011).Location,location,location:Anan
alysisofprofitabilityofpositioninonlineadvertisingmarkets. Journal of Marketing Research, 48(6), 1057–1073. 5. Anderson, E. T., & Simester, D. I. (2014). Reviews without a purchase: Low ratings, loyal customers, and deception. Journal of Marketing Research, 51(3), 249–269. 6. Bayus, B. L. (2013). Crowdsourcing new product ideas over time: An analysis of the Dell IdeaStorm community. Management Science, 59(1), 226–244. Belk, R. W. (2013). 7.Bronnenberg, B. J., Kim, B. J., & Mela, C. F. (2016). Zooming in on choice: How do consumers search for cameras online? Marketing Science, 35(5), 693–712. 8. Chakravarty, A., Kumar, A., & Grewal, R. (2014). Customer orientation structure for internet-based business-to-business platform firms. Journal of Marketing, 78(5), 1–23. 9. Court, D., Elzinga, D., Mulder, S., & Vetvik, O. J. (2009). The consumer
decision journey. The McKinsey Quarterly (June). (accessed November 27, 2015). available at http://www.mckinsey.com/insights/marketing_sales/the_consumer_decision_journey .
10. Edelman, D. C., & Singer, M. (2015). Competing on customer journeys. Harvard Business Review (November2015). 11. Eisenbeiss, M., Wilken, R., Skiera, B., & Cornelissen, M. (2015). What makesdeal-of-the-daypromotionsreallyeffective? Theinterplay of discount andtimeconstraint with product type. International Journal of Research in
Marketing, 32(4), 387–397. 12.Ghose, A., & Yang, S. (2009). An empirical analysis of search engine advertising: Sponsored search in electronic markets. Management Science, 55(10), 1605–1622. 13. Godes, D., & Mayzlin, D. (2009). Firm-created word-of-mouth communication: Evidence from a field test. Marketing Science, 28(4), 721–739.
14. Godet, M. (2006), Creating Futures: Scenario Planning as a Strategic Management Tool,Economica, Washington
15. Godes, D., Ofek, E., & Sarvary, M. (2009). Content vs. advertising: The impact of competition on media firm strategy. Marketing Science, 28(1), 20–35.
16. Goldfarb, A., & Tucker, C. (2011b). Privacy regulation and online advertising. Managemen Science, 57(1), 57–71. 17. Granados, N., Gupta, A., & Kauffman, R. J. (2012). Online andoffline demand andpriceelasticities: Evidencefrom the airtravel industry. Information Systems
Research, 23(1), 164–181. 18.Haenlein, M. (2013). Social interactions in customer churn decisions: The impact of relationship directionality. International Journal of Research in Marketing, 30(3), 236–248.
19.Iman, Muhammad Taqi. And Mahmoud Reza, a nurse. (1390). Qualitative content analysis. Journal of Research, 3 (2), 15-44.(persian)
20.Iyengar, R., Jedidi, K., & Kohli, R. (2008). A conjoint approach to multipart pricing. Journal of Marketing Research, 45(2), 195–210.
21. Kannan, P. K., Pope, B. K., & Jain, S. (2009). Practice prize winner-pricing digital content product lines: A model and application for the National Academies Press. Marketing Science, 28(4), 620–636.
22. Lambrecht, A., & Misra, K. (2016). Fee or free: When should firms charge for online content? Management Science. http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.2015.2383.
23. Malcolm, H. (2015). Cyber Monday clocks record sales as mobile sales surge. USA Today Dec 2. Accessed from: http://www.usatoday.com/story /money/2015/12/01/ cyber-monday-sales-results /76602534/ .
24. Phillips, E. (2015). Retailers scale up online sales distribution networks. The Wall Street Journal November 17, 2015. Accessed . 
25.fromhttp://www.wsj.com/articles/retailers-scale-up-online-sales-distribution- networks-1447792869
26. Rao, L. (2015). Online shoppers spent a record $4.45 billion on Black Friday and Thanksgiving. Fortune Nov 28, accessed . 27.Sarmad, Zohreh., Bazargan, Abbas. And Hejazi, Elaheh. (1385). Research in Behavioral Sciences. Agah Publications, Tehran.( persian)
28. Schneier, B.(2015). Howthe internet of things limits consumerchoice. The Atlantic Dec24.Accessedfrom:
https://www.schneier.com/essays/archives/2015/12/how_the_internet_of_.htm
29. Sekaran, Uma,(2006) Management Research Methods. Translators: Mahmoud Saebi and Mahmoud Shirazi, Public Administration Training Center Publications, Tehran(persian)