چکیده
فنّاوری اینترنتی به نسبت نسلهای پیشین فنّاوری اطلاعات، فرصتهای بهتری برای ایجاد موقعیت استراتژیک متمایز برای شرکتها فراهم میکند، مشروط برآنکه ناسازگاریهای بین رویکردهای اینترنتی و سنتی را درک کرده و بتوان استراتژیهای بهواقع متمایزی طراحی کرد. تحقیق پیشرو فرایند تدوین استراتژی بازاریابی برای کسبوکارهای دیجیتال را مطرح میسازد. از روش کیفی تحلیل محتوا بین 7تن از خبرگان کسبوکارهای دیجیتال تا رسیدن به اشباح نظری و روش کمی روش ساختاری تفسیری استفاده شد. پژوهش حاضر از منظر هدف پژوهش کاربردی-توسعهای و ازنظر نحوه گردآوری اطلاعات، پژوهشی توصیفی و از نوع پیمایشی محسوب میشود. در نتایج تحقیق 31مؤلفه، که شامل بررسی محیط خرد و کلان، رفتارشناسی افراد هدف، بررسی تهدید تازهواردان، تحولات زیاد بازیگران، سنجش پویایی سیستم، نقاط تماس با مشتری، بررسی پلتفرمها و گذرابودن مزیت های رقابتی، تبیین محتوا، ارائه خدمات و قیمتگذاری تبلیغات و رابطکاربری، ارتقا و بروزرسانی، مقیاس بندی و ابزارهای بازخوردی، سئو و دادهکاوی، اعتبار کسبوکار و برندینگ، مشارکت افراد و همکاری، ارزش ارائهشده بالاتر، توسعه افقی، تقویت مشارکت و شبکهسازی دارایی و اطلاعاتی و تبلیغاتی استخراج شده و در ادامه نحوه ارتباط این مؤلفه باهم در مدلی فرایندی ارائه گردیده است. در ادامه از مولفههای استخراج شده، پنج عنصر محتوی استراتژی بازاریابی کسبوکارهای دیجیتال معرفی شد.