• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

چشم انداز مدیریت بازرگانی

  1. صفحه اصلی
  2. تحلیل شناختی محیط صنعت و بررسی همراستایی آن با دورنمای سازمان

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

تحلیل شناختی محیط صنعت و بررسی همراستایی آن با دورنمای سازمان

    نویسندگان

    • طاهره ندافی
    • محمد ابویی اردکان
    • آرین قلی پور

    دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران

,

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

10.29252/jbmp.18.37.35
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

دورنمای یک سازمان، تصویری مشترک نزد اعضای آن سازمان است که منتها و مطلوب آرزوی آن­هاست. در سازمانی که احساس مشترک از این آرزوی مشترک به وجود بیاید و در کل سازمان نشر پیدا کند، چتری کلی و هماهنگ کننده بر روی همة فعالیت­های واحدهای مختلف شکل می­گیرد. مدیران با کمک دورنمایی روشن می­توانند محیط پیرامون خود را بهتر درک و تحلیل کنند و برای رویارویی با بحران­های محیط و شناسایی فرصت­های موجود در آن آماده باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی انطباق بین دورنمایی که مدیران برای شرکت خود متصور هستند با ادراک آنان از محیط پیرامونشان، انجام گرفته است. به­منظور استخراج مدل ذهنی مدیران از فضای رقابتی با 18 مدیر از دو شرکت معتبر در صنعت لبنیات مصاحبه­هایی طبق دستورالعمل تکنیک استخراج استعاره­ای زالتمن انجام گرفت. پس از تحلیل مصاحبه­ ها، مشخص شد که همة کدهای مرتبط با تصویری که مدیران از سازمان خود در دو تا پنج سال آینده دارند، با تحلیل آن­ها از محیط پیرامون، انطباق دارد. همچنین با وجود فعالیت این دو شرکت در محیط رقابتی یکسان؛ تحلیل شناختی­ای که مدیران دو شرکت از محیط صنعت دارند با یکدیگر تفاوت دارد که نتیجة اهداف و استراتژی­های متفاوت این دو شرکت است.

کلیدواژه‌ها

  • تحلیل صنعت
  • تکنیک استخراج استعاره‌ای زالتمن
  • چشم‌انداز مشترک
  • مدل‌های ذهنی
  • نگاشت شناختی
  • XML
  • اصل مقاله 876.07 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 317
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 596
چشم انداز مدیریت بازرگانی
دوره 18، شماره 37 - شماره پیاپی 37
خرداد 1398
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 876.07 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 09 اردیبهشت 1397
  • تاریخ پذیرش: 26 دی 1399
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 317
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 596

APA

ندافی, طاهره, ابویی اردکان, محمد, & قلی پور, آرین. (1398). تحلیل شناختی محیط صنعت و بررسی همراستایی آن با دورنمای سازمان. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 18(37), -. doi: 10.29252/jbmp.18.37.35

MLA

طاهره ندافی; محمد ابویی اردکان; آرین قلی پور. "تحلیل شناختی محیط صنعت و بررسی همراستایی آن با دورنمای سازمان". چشم انداز مدیریت بازرگانی, 18, 37, 1398, -. doi: 10.29252/jbmp.18.37.35

HARVARD

ندافی, طاهره, ابویی اردکان, محمد, قلی پور, آرین. (1398). 'تحلیل شناختی محیط صنعت و بررسی همراستایی آن با دورنمای سازمان', چشم انداز مدیریت بازرگانی, 18(37), pp. -. doi: 10.29252/jbmp.18.37.35

VANCOUVER

ندافی, طاهره, ابویی اردکان, محمد, قلی پور, آرین. تحلیل شناختی محیط صنعت و بررسی همراستایی آن با دورنمای سازمان. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 1398; 18(37): -. doi: 10.29252/jbmp.18.37.35

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • واژه نامه اختصاصی
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب