چکیده
دورنمای یک سازمان، تصویری مشترک نزد اعضای آن سازمان است که منتها و مطلوب آرزوی آنهاست. در سازمانی که احساس مشترک از این آرزوی مشترک به وجود بیاید و در کل سازمان نشر پیدا کند، چتری کلی و هماهنگ کننده بر روی همة فعالیتهای واحدهای مختلف شکل میگیرد. مدیران با کمک دورنمایی روشن میتوانند محیط پیرامون خود را بهتر درک و تحلیل کنند و برای رویارویی با بحرانهای محیط و شناسایی فرصتهای موجود در آن آماده باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی انطباق بین دورنمایی که مدیران برای شرکت خود متصور هستند با ادراک آنان از محیط پیرامونشان، انجام گرفته است. بهمنظور استخراج مدل ذهنی مدیران از فضای رقابتی با 18 مدیر از دو شرکت معتبر در صنعت لبنیات مصاحبههایی طبق دستورالعمل تکنیک استخراج استعارهای زالتمن انجام گرفت. پس از تحلیل مصاحبه ها، مشخص شد که همة کدهای مرتبط با تصویری که مدیران از سازمان خود در دو تا پنج سال آینده دارند، با تحلیل آنها از محیط پیرامون، انطباق دارد. همچنین با وجود فعالیت این دو شرکت در محیط رقابتی یکسان؛ تحلیل شناختیای که مدیران دو شرکت از محیط صنعت دارند با یکدیگر تفاوت دارد که نتیجة اهداف و استراتژیهای متفاوت این دو شرکت است.