نوع مقاله : علمی - پژوهشی
چکیده
چکیده
هدف :
هدف از این پژوهش طراحی مدل رقابت پذیری برند فروشگاهی برای فروشگاههای زنجیرهای از طریق ویژگیهای برند فروشگاهی و پاسخهای مشتریان به محرکهای محیطی فروشگاههای زنجیرهای است.
روش:
این پژوهش با بهرهگیری از رویکرد کمی و با استفاده از مدل معادلات ساختاری، به دنبال تدوین و طراحی الگوی محرکهای محیطی فروشگاهی جهت دست یابی به الگوی رقابتپذیری در زمینه ایجاد برند فروشگاهی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی است. برای گردآوری دادهها، رویکرد پرسشنامه در کنار مطالعات کتابخانهای مد نظر قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان فروشگاههای زنجیرهای رفاه در شهر تهران بودند. تعداد 384 عدد پرسشنامه بین اعضای نمونه توزیع گردید.
یافته ها:
یافتههای پژوهش نشان داد محرک های محیطی بر روی اصالت برند و تجریه خرید تاثیر مثبت و معناداری دارند و اصالت برند میتواند بر روی تجربه خرید و دلبستگی به برند و تصویر برند فروشگاهی اثرگذار باشد. همچنین نتایج نشان داد دلبستگی به برند و تصویر برند فروشگاهی بر موقعیت رقابت پذیری فروشگاههای زنجیرهای تاثیر معناداری دارند.
نتیجه گیری:
این پژوهش نشان داد جهت دست یابی به افزایش رقابت پذیری و ایجاد یک مزیت رقابتی منحصر به فرد، فروشگاهها میتوانند با مدیریت صحیح محرکهای محیط بیرونی و درونی شرایط لازم را برای ایجاد رقابتپذیری برند فروشگاهی از طریق ابعاد اصالت برند، دلبستگی به برند، تصویر برند فروشگاهی و تجربه خرید فراهم نمایند.