چکیده
هدف: پژوهش حاضر باهدف یافتن علل تغییر رفتار مصرفکنندگان پلتفرمهای دیجیتال حملونقل مبتنی بر درخواست برخط در کشور ایران انجام شده است.
روششناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی بوده و از رویکرد کیفی بهره برده است. در پژوهش حاضر تجزیهوتحلیل دادهها با روش تحلیل لایهای علتها انجام گرفت. پژوهش ارائه شده با استفاده از مطالعه کتابخانهای و تکنیک دلفی متشکل از 18 خبره دانشگاهی و کسبوکار سعی در مطالعه پدیده موردنظر داشته است.
یافتهها: یافتههای پژوهش علل متعددی برای تغییر رفتار مصرفکنندگان در زیستبوم نوآوری پلتفرمهای دیجیتال حملونقل مبتنی بر درخواست برخط در چهار سطح نشانهها، سطح سیستمی، سطح جهانبینی و سطح استعارهها و اسطورهها نشان داده است. مهمترین یافتهها در سطح سیستمی و استعارهها و اسطورههابودند. یافتههای سطح سیستمی شامل ستفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات، کلان روندهای جدید (کلان روند توجه بیشتر به محیطزیست و کلان روند افزایش کارایی)، اقتصاد اشتراکی و افزایش بهرهوری است. یافتههای سطح استعارهها و اسطورهها نیز شامل تمایل ذاتی بشر بهسهولت حداکثری، تمایلی ذاتی بشر به کمترین عدم اطمینان، نیاز به شفافیت، تمایل به بیشترین صرفهجویی در منابع و زمان است.
نتیجهگیری: انتظار مصرفکنندگان برای بهبود پیوسته، احتمالاً موجب شکلگیری نوآوریهای بیشتر در این زیستبوم خواهد شد. در این زیستبوم همچنین ظهور بازیگران جدید برای دستیابی به سهولت بیشتر، شفافیت بیشتر، کاهش عدم اطمینان و صرفهجویی بیشتر در منابع و زمان دور از انتظار نیست.