چکیده
هدف: بازده مطلوب یکی از مهمترین معیارهای سنجش سرمایهگذاری موفق می باشد. هدف این پژوهش شناسایی و ارزیابی مولفههای اثرگذار بر بازده مطلوب سرمایهگذاری درتجاریسازی پژوهشهای دانشگاهی مرتبط با صنایع دانشبنیان می باشد.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت آمیخته اکتشافی می باشد. در رویکرد کیفی با مرورسیستماتیک مطالعات مرتبط با مسئله پژوهش، 53 مولفه احصاء که با اجماع نظر 17نفر از صاحب نظران به روش دلفی فازی46 مولفه از آنها انتخاب و با روش تحلیل عاملی اکتشافی در شش بُعد دسته بندی شدند. در رویکرد کمّی به منظور ارزیابی مولفههای شناسایی شده، به روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه محقق ساخته، نظرات نمونه ای شامل56 نفراز مدیران صندوق های سرمایهگذاری که بصورت تصادفی انتخاب شده بودند، جمع آوری و با روش مدل معادلات ساختاری و با نرم افزارهایSPSS وLISREL مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: بازده سرمایهگذاری در تجاریسازی پژوهشهای دانشگاهی مرتبط با صنایع دانشبنیان در ایران مطلوب نبوده و نا همسویی سیاست های پژوهشی آموزشعالی، اهداف راهبردی پژوهشهای دانشگاهی وسازو کارهای بازار مصرف محصولات صنایع دانشبنیان از جمله علل مهم آن بشمار می آیند.
نتیجهگیری: 46 مولفه درشش بُعد ساختاری و مدیریتی(11مولفه)، تخصصی(9مولفه)، پژوهشی(11مولفه) فرهنگ دانشی(6 مولفه)، تجاری(8 مولفه) و ارزش آفرینی(5مولفه) بر بازده مطلوب سرمایهگذاری اثرگذار هستند.