ارزیابی تأثیر برند بر وفاداری مشتریان صنعتی

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 دانشگاه تهران، پردیس قم

3 دانشگاه الزهرا

چکیده

وفاداری مشتری از جمله مؤلفه هایی است که بازاریابی رابطه مند به ویژه در بازار صنعتی امروزه به آن تأکید قابل توجهی میکند. یکی از عواملی که در شکل گیری این وفاداری نقش دارد علایم تجاری شرکتهاست. از اینرو پژوهش حاضر به بررسی رابطه وفاداری مشتریان با عوامل مؤثر از علایم تجاری پرداخته است. به منظور تحقق این هدف، بر اساس مدل مفهومی تحقیق رابطه رضایتمندی، ارزش، مقاومت برابر تغییر، احساس، اعتماد، و ارزش ویژه برند با وفاداری مشتری فرضیه سازی و اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه به صورت تصادفی در جامعه آماری مراکز عرضه کننده خدمات زیراکس و چاپ در مناطق 22 گانه تهران با حجم نمونه 150 مرکز جمع آوری شد و با استفاده از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که ارزش ویژه برند و اعتماد، مهمترین عامل اثر گذار درالگوهای رفتاری و نگرشی وفاداری مشتری را هستند. ضمن اینکه عوامل اثر گذار بین وفاداری رفتاری در مقابل وفاداری نگرشی ممکن است در زمینه های تحقیقاتی مختلف، متفاوت باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluating the impact of brand on industrial customer loyalty

  1. .1 آکر، دیوید(1386)"مدیریت استراتژیک بازار" ترجمه حسین صفرزاده؛ و علی اکبر فرهنگی، تهران: پویش.

    .2 اسماعیل پور، حسن(1384)" مبانی مدیریت بازاریابی"، تهران: نگاه دانش.

    .3 تمپورال.پائول(1382)"علایم تجاری در آسیا"،ترجمه محمد ابراهیم گوهریان، تهران: امیر کبیر.

    .4 جوانمرد، حبیب االله، سلطان زاده، علی اکبر(1388)" بررسی ویژگیهای برند اینترنتی و وب سایت ها و تأثیر آن بر اعتماد و وفاداری مشتریان(مطالعه موردی: خرید محصولات فرهنگی از طریق اینترنت)" فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، دوره چهاردهم، شماره،53 ص.256-225

    .5 دانایی فرد،حسن، الوانی، مهدی، آذر، عادل(1383)"روش شناسی پژوهش های کمی در مدیریت: رویکرد جامع" تهران: صفار-اشراقی.

    .6 کاپفرر، ژان نوئل،(1385)،" مدیریت راهبردی نام تجاری"، ترجمه سینا قربانلو، تهران: مبلغان.

    .7 کلانتری،خلیل(1388)،" مدل سازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعی – اقتصادی" تهران، انتشارات فرهنگ صبا.

    .8 موون، جان سی،مینور، میشل اس(1386)"رفتار مصرف کننده"، ترجمه عباس صالح اردستانی و محمد رضا سعدی، تهران: اتحاد- جهان نو.

    1. Bagozzi, R. P., Gopinath, M., and Nyer, P. U. (1999), "The Role of Emotions in Marketing", Journal of the Academy of Marketing Science, 27(2), 184-206.
    2. Carolyn, F. C., and Karen, N. K. (2002), "From Prisoners to Apostles: A Typology of Repeat Buyers & Loyal Customers in Business", Journal of Services Marketing, 16(4), 322-341.
    3. Chaudhuri, A., and Holbrook, M. B. (2001), "The Chain of Effects from Brand Trust and Brand Affect to Brand Performance: The Role of Brand Loyalty," Journal of Marketing, 65(2), 81-93.
    4. Gilliland, D. I., and Bello, D. C. (2002), "Two Sides to Attitudinal Commitment: The Effect of Calculative and Loyalty Commitment on Enforcement Mechanisms in Distributions Channels", Journal of the Academy of Marketing Science, 30(1), 24-43.
    5. Goodchild, j., & callow, c. (2001), "Brands: Visions & Values. New York NY: John wiley & Sons, Inc Publishing.
    6. Keller, K. L. (1998), "Strategic Brand Management: Building,Measuring, and Managing Brand Equity", Newjeursy: Prentice Hall, Upper Saddle River.
    7. Mattila, A.S., and Enz, C. A. (2002), "The Role of Emotions in Service Encounters", Journal of Service Research, 4(4), 268-277.
    8. Mittal, B., & Kamakura, W. A. (2001), "Satisfaction, Repurchase Intent, and Repurchase Behavior: Investigating the Moderating Effect of Customer Characteristics", Journal of Marketing Research, XXXVIII(1), 131-142.
    9. Oliver, R. L. (1999b), "Whence consumer loyalty?", Journal of Marketing, 63, Special Issue, 33-44.
    10. Pritchard, M. P., Havitz, M. E., and Howard, D.R. (1999), Analyzing the Commitment-loyalty Links in Service Contexts", Journal of the Academy of Marketing Science, 27(3), 333-348.
    11. Simon, C.J., and Sullivan, M. W. (1993), "The Measurement and Determinants of Brand Equity: A Financial Approach", Marketing Science, 12(1), 28-53.
    12. Singh, J., and Sirdeshmukh, D. (2000), "Agency and Trust Mechanisms in Consumer Satisfaction and Loyalty Judgments", Journal of the Academy of Marketing Science, 28(1), 150-67.
    13. Sutton. D., & Klein, T. (2003), "Enterprise Marketing Management", New Jersey: John Wiley & Sons, Inc Publishing .
    14. Taylor, S. A., Celuch, K., and Goodwin, S. (2004), "The Importance of Brand Equity to Customer Loyalty", Journal of Product & Brand Management, 13(4), 217-227.
    15. Wang, Y.S., and Liao, Y.W. (2007), "The Conceptualization and Measurement of M-commerce user Satisfaction, Computers in Human Behavior, 23(1), 381- 398.
    16. Zhaohua, D., Yaobin, L., Kwok, K.W., and Jinlong, Z. (2010), "Understanding Customer Satisfaction and Loyalty: An Empirical Study of Mobile Instant Messages in China", International Journal of Information Management, 30, 289–300.