تأثیر شخصیت نام تجاری بر وفاداری مشتریان

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشگاه سمنان

چکیده

اهمیت نام تجاری و تأثیر آن در فروش محصولات و خدمات به طور فزاینده ای در حال گسترش است و آگاهی از شخصیت نام تجاری و ابعاد آن برای همه مؤسسات حائز اهیمت می باشد. به همین دلیل در تحقیق حاضر به شناسائی ابعاد شخصیتی نام تجاری پرداخته شده و تأثیر شخصیت نام تجاری بر رضایت، ارزش ادراکی، اعتماد و وفاداری به نام تجاری مورد بررسی قرار می دهد. با استفاده از پرسشنامه، نظرات 212 نفر از کاربران شرکت ایرانسل جمع آوری گردید. جهت تحلیل داده ها از تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی چهار بعد را برای شخصیت نام تجاری ایرانسل معرفی می کند. نتایج تحقیق حاکی از تأثیر مثبت و معنی دار شخصیت نام تجاری بر رضایت و ادرزش ادارکی و همچنین تأثیر معنی دار رضایت بر اعتماد و وفاداری، و ارزش ادراکی بر رضایت و وفاداری مشتریان است. لذا، مؤسسات خدماتی باید با تمرکز بر ارتباطات و دستیابی به روابط عمومی اثربخش به ایجاد و حفظ شخصیت نام تجاری مطلوب اقدام نمایند. چرا که ارتباطات نقش حیاتی در خلق و حفظ شخصیت نام تجاری دارد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The impact of brand personality on customer loyalty

  1. ١. به آبادی، ف (١٣٨٨)، "راز پرواز نامهای تجاری"، تهران: کارافرین برتر.

    ٢. حیدرزاده، ک و ضربی، س (١٣٨٧)، "ارزیابی تاثیر عناصر آمیخته بازاریابی منتخب بر ارزش ویژه مارک تجاری"، مدیریت بازاریابی، سال سوم، شمارہ ۵، ص ٢١-۵٩.

    ٣. کاپفرر، ژ. ن (١٣٨۵)، "مدیریت راهبردی نام تجاری"، ترجمه سینا قربانلو، تهران: مبلغان، چاپ اول.

    ۴. میلر، ج و مور، د (١٣٨۵)، "کسب و کار نامهای تجاری"، ترجمه عطیه بطحایی و پرویز درگی، تهران: رسا، چاپ اول.

    ۵. مؤمنی، م (١٣٨٧)، "نحلیل دادههای آماری با استفاده از SPSS"، تهران: کتاب نو.

    1. Aaker, D. A. (1996), Measuring brand equity across products and markets, California Management Review, 38, 102-120.
    2. Aaker, D. A. (1991), Managing Brand Equity: Capitalizing on the Value of a Brand Name. New York: The Free Press.
    3. Atilgan, E., Akinci, S., Aksoy, S., & Kaynak, E. (2009), "Customer-Based Brand Equity for Global Brands: A Multinational Approach", Journal of Euromarketing, 18 (2), 115-132.
    4. Benneth, R., Hartel, C. E. J., & McColl-Kennedy, J. R. (2005), Experience as moderator of involvement and satisfaction in a business-to-business setting 02- 314R, Industrial Marketing Management, 34, 97-107.

    10.Berry, L. L. (2000), Cultivating service brand equity, Journal of the Academy of Marketing Science, 28 (1), 128-137.

    11.Bloemer, J. M. M., & Kasper, H. D. P. (1995), "The Complex Relationship between Consumer Satisfaction and Brand Loyalty", Journal of Economic Psychology, 16, 313-314.

    12.Chitty¸ B., Ward, S., & Chua, C. (2007), An application of the ECSI model as a predictor of satisfaction and loyalty for backpacker hotels, Marketing Intelligence & Planning, 25 (6), 563-580.

    13.Churchill, G.A., & Peter, J. P. (1984), Research design effects on the reliability of rating scale, Journal of Marketing Research, November, 360-375.

    1. de Chernatony, L., & McDonald, M. H. B. (1994), Creating powerful brands, Oxford: Butterworth-Heinemann Ltd, 3rd edition.
    2. Gerbing, D., & Anderson, J. (1988), An updated paradigm for sale development incorporating unidimensionality and its assessment, Journal of Marketing Research, 25 (2), 186-192.
    3. Gomez, B. G., Arranez, A. G., & Gillan, J. G. (2006), "The role of loyalty program in behavioral and affective loyalty", Journal of Consumer Marketing, 23 (7), 387-396.
    4. Guthrie, M. and H-S. K. a. J. Jung (2008), The effects of facial image and cosmetic usage on perceptions of brand personality, Journal of Fashion Marketing and Management Decision 12, 1361-2026.
    5. Gutman, J. (1982), A means-end chain model based on consumer categorization processes , Journal of Research 46, 60-72 .
    6. Kantsperger, R., & Kunz, W. H. (2010), "Consumer trust in service companies: a multiple mediating analysis", Managing Service Quality, 20 (1), 4-25. 199
    7. Kayaman, R., & Arasli. H. (2007), Customer based brand equity: evidence from the hotel industry, Managing Services Quality, 17 (1), 92-109.
    8. Keh, H. T. (2009), "Corporate reputation and customer behavioral intentions: The roles of trust, identification and commitment", Journal of Industrial Marketing Management, 38, 732-742.
    9. Keller, K. L. (1998), Strategic brand management, building, measuring, and managing brand equity, Upper Saddle River: Prentice-Hall.
    10. Kim, K. H., Kim, K. S., Kim, D. Y., Kim, J. H., & Kang, S. H. (2008), "Brand equity in hospital marketing", Journal of Business Research, 61, 75-82.
    11. Kim, W. G., Jin-Sun, B., & Kim, H. J. (2008), "Multidimensional customerbased brand equity and its consequences in mid-priced hotels", Journal of Hospitality & Tourism Research, XX (X), 1-20.
    12. Kim. C. K., Han. D., & Park. S. B. (2001), The effect of brand personality and brand identification on brand loyalty: Applying the theory of social identification, Japanese Psychological Research, 43(4), 195-206.
    13. Kim. H. B., & Kim. W. G. (2005), "The relationship between brand equity and firms’ performance in luxury hotels and chain restaurants, Tourism Management, 26, 549-560
    14. Kotler, P., & Keller, K. L. (2006), Marketing Management, Pearson Education, Inc., Upper Saddle River, New Jersey. 12ed.
    15. Lee, C. K., Toon, Y. S., & Lee, S. K. (2007), Investigation the relationship among perceived value, satisfaction, and recommendations: The case of the Korean DMZ, Tourism Management, 28, 204-214.
    16. Lee, Y.K & Back, K.J and Kim, J. Y. (2009), Family restaurant brand personality and its impact on consumer’s emotion, satisfaction, and band loyalty, Journal of hospitality & Tourism Research, 33 (3), 305-328.
    17. Mendez, R. (2004), The ford Brand Personality in Chile, Corporate Reputation Review, 2 (3), 232-251.
    18. Motameni, R, & Shahrokhi, M. (1998), Brand equity valuation: a global perspective, Journal of Product & Brand Management, 7 (4), 275-290.
    19. Oliver, R. L. (1997), Satisfaction: A Behavioral Perspective on the Consumer, McGraw-Hill, New York, NY. pp. 17.
    20. Pappu, R., & Quester, P. (2006), Does customer satisfaction lead to improvement brand equity? Journal of Product & Brand Management, 15 (1), 4-14.
    21. Soderlund, M., & Rosengren, S. (2010), The happy versus unhappy service worker in the service encounter: Assessing the impact on customer satisfaction, Journal of Retailing and Consumer Services, 17, 161-169.
    22. Tsoukatos, E., & Rand, G. K. (2006), Path analysis of perceived service quality, satisfaction and loyalty in Greek insurance, Services Service Quality, 16 (5), 501-519.
    23. Valette-Florence, P., Guizani, H., & Merunka, D. (2009), The impact of brand personality and sale promotions on brand equity, Journal of Business Research,
    24. Voeth, M., & Herbst, U. (2008), The concept of brand personality as an instrument for advanced Non-Profit branding-An empirical analysis, Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 19 (1), 71-97.
    25. Wang, C. H., Hsu, L. C., & Fang, S. R. (2009), Constructing a relationship-based brand equity model, Service Business, 3, 275-292.
    26. Wang, X., & Yang, Z. (2008), Does country-of-origin matter in the relationship between brand personality and purchase intention in emerging economies?, International Marketing Review, 25, (4), 458-474.
    27. Wilson, R. M. C., & Gilligan, C. (2005), Strategic marketing management, Planning, Implementation & Control, Elsevier Butterworth-Heinemann publications, Third edition.
    28. Yoo. B., & Donthum. N. (2001), Developing and Validating a Multidimensional Customers-Based Equity Scale, Journal of Business Research, 52 (1), 1-14.
    29. Yuksel, A., Yuksel, F., & Bilim, Y. (2010), Destination attachment: Effects on customer satisfaction and cognitive, affective and cognitive loyalty, Tourism Management, 31, 274-284.
    30. Zboja, J. J., & Voorhees, C. M. (2006), The impact of brand trust and satisfaction on retailer repurchase intentions, Journal of Service Marketing, 20 (5), 381-390.
    31. Zentes, J., Morschett, D., & Schramm-Klein, H. (2008), Brand personality of retailers – an analysis of its applicability and its effect of store loyalty, The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 18 (2), 167-184.
    32. Zinkhan, G. D., Haytko, D. & Ward, A. (1996), Self-concept Theory, Journal of Marketing Communication, 2 (1), 1-19.