• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

چشم انداز مدیریت بازرگانی

  1. صفحه اصلی
  2. الگوی عوامل مؤثر بر انگیزه گردشگران پزشکی برای ورود به ایران

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

الگوی عوامل مؤثر بر انگیزه گردشگران پزشکی برای ورود به ایران

    نویسندگان

    • اکرم هادیزاده مقدم
    • محمدحسین زاهدیان نژاد
    • رضا قنبرزاده میاندهی
    • سینا فخارمنش

    دانشگاه شهید بهشتی

,

نوع مقاله : مروری

  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

     گردشگری پزشکی سهم عمده‌ای از درآمد کشورهای کمتر توسعه‌یافته را به خود اختصاص می‌دهد. با توجه به ظرفیت‌های عظیم کشور در حوزه گردشگری و منافع چشمگیر رشد این صنعت در ایران و از طرفی ضعف مطالعاتی در حوزه گردشگری پزشکی در کشور، هدف از این پژوهش شناسایی مهم‌ترین عوامل انگیزشی بیماران خارجی برای مسافرت به ایران در نظر گرفته شده است. از این رو جامعه آماری این پژوهش را کلیه بیماران خارجی که برای درمان به تهران مسافرت می‌کنند در نظر گرفتیم. داده‌های لازم از طریق پرسشنامه 38 سؤالی از 56 بیمار که به روش نمونه‌گیری غیراحتمالی از نوع در دسترس انتخاب شدند، گردآوری شد. جهت آزمون الگو نیز از رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که هزینه درمان، زمان انتظار، تنوع درمانی، تجهیزات پزشکی و عوامل جامعه‌شناختی بر انگیزه ورود بیماران خارجی به ایران اثر مثبت معنادار داشته اما کیفیت خدمات، شرایط سیاسی و امنیتی، سهولت سفر و جاذبه‌های گردشگری اثر معناداری ندارند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که در برنامه‌های بازاریابی و تبلیغاتی تمرکز بر روی 5 عامل اول قرار گیرد و از طرفی برای جلوگیری از اثر سوء سایر عوامل تدابیری اتخاذ شود.

کلیدواژه‌ها

  • گردشگری پزشکی
  • عوامل مربوط به درمان
  • عوامل مربوط به مقصد
  • انگیزه
  • XML
  • اصل مقاله 1.04 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
مراجع
  1. منابع
  2. جباری، علیرضا ( 1387). طراحی الگوی گردشگری پزشکی ایران. پایان‌نامه دکتری دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
  3. قلمی، ساقی (1388). بررسی راهکارهای ارتقاء موقعیت ایران در بازار صدور خدمات بهداشتی و درمانی و جذب توریسم درمانی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس.
  4. Ajzen, I. (2001). Nature and operation of attitudes. Annual Review of Psychology, 52, 27-58.
  5. Awadzi, W., & Panda, D. (2006). Medical tourism: Globalization and the marketing of medical services. Consortium Journal of Hospitality and Tourism, 11(1), 75-81.
  6. Blyth, E., & Farrand, A. (2005). Reproductive tourism e a price worth paying for reproductive autonomy? Critical Social Policy, 25(1), 91-114.
  7. Bookman, M. Z., & Bookman, K. R. (2007). Medical tourism in developing countries. New York: Palgrave McMillan.
  8. Burkett, L. (2007). Medical tourism: Concerns, benefits and the American legal perspective. The Journal of Legal Medicine, 28, 223-245.
  9. Chinai, R., & Goswami, R. (2007). Medical visas mark growth of Indian medical tourism. Bulletin of the World Health Organization, 85(3), 164-165.
  10. Cohen, E., (2007). Medical tourism in Thailand. AU-GSB e-Journal, 1, 24-37.
  11. Connell, J. (2006). Medical tourism: Sea, sun, sand and surgery. Tourism Management, 27(6), 1093-1100.
  12. Garcia-Altes, A. (2005). The development of health tourism services. Annals of Tourism Research, 32(1), 262-266.
  13. Garcia-Altes, A., & Besinga, C. A. (2006). Challenges and opportunites in Philippine medical tourism industry. 4, 43-55.
  14. Heung, C. S., Kucukusta, D., & Song, H. (2010). Medical tourism development in Hong Kong: An assessment of the barriers. Tourism Management. 1-11.
  15. Hosay, S., Ekinci, Y., & Uysal, M. (2007). Destination image and destination personality. International Journal of Culture, Tourism, and Hospitality Research, 1, 62-68.
  16. Howze, K. S. (2007). Medical tourism: Symptom or cure? Georgia Law Review, 41(3), 1013-1052.
  17. Mansfeld, Y. (1992). From motivation to actual travel. Annals of Tourism Research, 19, 399-419.
  18. Marlowe, J., & Sullivan, P. (2007). Medical tourism: the ultimate outsourcing. Human Resources Planning, 30(2), 8-10.
  19. Michelle, B., King, B., & Milner, L. (2004). The health resort sector in Australia: A positioning study. Journal of Vacation Marketing, 10, 122-131.
  20. Ng, S. I., Lee, J. A., & Soutar, G. N. (2007). Tourists' intention to visit a country: The impact of cultural distance. Tourism Management, 28, 1497-1506.
  21. Pennings, G. (2002), Reproductive tourism as moral pluralism in motion. Journal of Medical Ethics, 28, 337-341.
  22. Percivil, C. M., & Bridges, J. F. (2006). Globalization and healthcare: Understanding health and medical tourism expert. Review of Pharmacoeconomics and Outcomes Research, 6, 447-454.
  23. Seddighi, H. R., & Theocharous, A. L. (2002). A model of tourism destination choice: A theoretical and empirical analysis. Tourism Management, 23, 475-487.
  24. Sirakaya, E., Sheppard, A. G. & Mclellan, R. W. (1997). Assessment of the relationship between perceived safety at a vacation site and destination choice decisions: Extending the Behavioural Decision-Making Model. Journal of Hospitality and Tourism Research, 21, 1.
  25. Sonmez, S. F., & Sirikaya, E. (2002). A distorted destination image? The case of turkey. Journal of Travel Research, 41, 185-196.
  26. Tasci, A. D., & Gartner, W. C. (2007). Destination image and its functional relationship. Journal of Travel Research, 45, 413-425.
  27. Tatti, K., Janthapho, P., & Unluechai, S. (2009). International tourist’ motivation and satisfaction with medical products and services at bumrungrad hospital. Bangkok: Neresuan University.
  28. Tourani, S., Tabibi, S. J., Tofighi, S. & Shaarbafchi Zadeh, N. (2010). Medical tourism in Iran: Analysis of opportunities and challenges with MADM approach. Research Journal of Biological Sciences, 251-257.
  29. Turner, L. (2007). First world health care at third world prices. globalization, bioethics and medical tourism, 2(3), 303-325.
  30. Zargham, H. (2000). Spa and mineral water, tourism development and role of endemic population. Tourism Journal, 4, 69-84.
    • تعداد مشاهده مقاله: 329
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 278
چشم انداز مدیریت بازرگانی
دوره 12، شماره 16 - شماره پیاپی 16
آذر 1392
صفحه 49-66
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.04 M
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 05 مهر 1394
  • تاریخ بازنگری: 31 شهریور 1402
  • تاریخ پذیرش: 11 دی 1399
  • تاریخ اولین انتشار: 11 دی 1399
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 329
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 278

APA

هادیزاده مقدم, اکرم, زاهدیان نژاد, محمدحسین, قنبرزاده میاندهی, رضا, & فخارمنش, سینا. (1392). الگوی عوامل مؤثر بر انگیزه گردشگران پزشکی برای ورود به ایران. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 12(16), 49-66.

MLA

اکرم هادیزاده مقدم; محمدحسین زاهدیان نژاد; رضا قنبرزاده میاندهی; سینا فخارمنش. "الگوی عوامل مؤثر بر انگیزه گردشگران پزشکی برای ورود به ایران". چشم انداز مدیریت بازرگانی, 12, 16, 1392, 49-66.

HARVARD

هادیزاده مقدم, اکرم, زاهدیان نژاد, محمدحسین, قنبرزاده میاندهی, رضا, فخارمنش, سینا. (1392). 'الگوی عوامل مؤثر بر انگیزه گردشگران پزشکی برای ورود به ایران', چشم انداز مدیریت بازرگانی, 12(16), pp. 49-66.

VANCOUVER

هادیزاده مقدم, اکرم, زاهدیان نژاد, محمدحسین, قنبرزاده میاندهی, رضا, فخارمنش, سینا. الگوی عوامل مؤثر بر انگیزه گردشگران پزشکی برای ورود به ایران. چشم انداز مدیریت بازرگانی, 1392; 12(16): 49-66.

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • واژه نامه اختصاصی
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب