الگوی تأثیر سبک بازاریابی و نظام‌های محیطی بازاریابی بر عملکرد صادراتی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 * استادیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر

2 ** دانشجوی کارشناسی ارشد، موسسه عالی آموزش پژوهش مدیریت و برنامه ریزی (نویسنده مسئول).

چکیده

کیده     هدف پژوهش حاضر، طراحی و تبیین الگویی برای ارزیابی تأثیر سبک بازاریابی و نظام‌های محیطی بازاریابی بر عملکرد بازارهای هدف صادراتی در صنعت سنگ‌های تزئینی کشور است. در این مطالعه، پژوهشگر با استفاده از رویکرد منابع، روابط بین اجزای الگو که شامل سبک بازاریابی، نظام‌های محیطی بازاریابی و عملکرد صادراتی در بازارهای هدف صنعت سنگ‌های تزئینی است را بررسی می­کند. الگوی مفهومی پژوهش حاضر 3 عنصر عمده در مدیریت بازاریابی بین‌المللی را با هم ادغام می‌کند. روش پژوهش از نوع توصیفی و از شاخه پیمایشی و شیوه گردآوری داده‌ها پرسشنامه است. بررسی ‌و تحلیل داده­های پرسشنامه پژوهش نیز با استفاده از فنون تحلیل عاملی و مدل‌سازی معادلات ساختاریافته اصلاح و پس از تعدیل، تأیید شد. بر اساس نتایج ، تأثیر نظام‌های محیطی بازاریابی 63/0 نسبت به سبک بازاریابی 29/0 بر عملکرد صادراتی بیشتر است و همچنین از نظر ابعاد شکل‌دهنده سازه‌های اصلی پژوهش، بُعد مشوق‌های صادراتی بیشترین اثر را بر عملکرد صادراتی دارد.

کلیدواژه‌ها


  1. Armario J.F., Ruiz. D.M., & Armario E.M. (2008). Market Orientation and Internationalization in Small and Medium-Sized Enterprises. Journal of Small Business Management, 46(4), 485-511.
  2. Aron, O'Cass & Julian, Craig (2014).Factors influencing export performance in international marketing: a study of Australian firms. European Journal of Marketing, 37(3/4), 366 – 384.
  3. Balabanis George , Chris Storey (2015). The Relationship Between Environment, Export Strategy Development Approaches and Export Performance, Creating and Delivering Value in Marketing,Developments in Marketing Science: Proceedings of the Academy of Marketing Science, p 17.
  4. Bazargan, A., Sarmad, Z. & Hejazi, E. (2008). Research Methodology in behavioural sciences. Agah publications, Tehran (in persian).
  5. Beleska-Spasova, E. (2014). Determinants and Measures Of Export Performance – Comprehensive Literature Review. Jcebi, 1(1), 63 – 74.
  6. Boso, Nathaniel, Vicky M. Story, John W. Cadogan, Milean Micevski, and Selma Kadić-Maglajlić (2013). Firm Innovativeness and Export Performance: Environmental, Networking, and Structural Contingencies. Journal of International Marketing, 21(4), 62-87.
  7. Dehyadegari, saeed (2008). Examining the relationship between competitive advantage dimensions and export performance in Iranian stone companies. Business research, vol 3, (in persian).
  8. Fahimifar, J. (1998). Stone global market and iran export share. Tehran, first edition, Institute for trade study and research. Tehran (in persian).
  9. Ghareche, M., AsadolahH. & Karampour, A.H. (2012). The effects of resource based view on export performance based on focus strategy in non_ mineral industry. Business management perspective, 8, (in persian).
  10. Hultman, Magnus, Constantine S. Katsikeas, & Matthew Robson (2011). Export Promotion Strategy and Performance: The Role of International Experience. Journal of International Marketing, 19(4), 17-39.
  11. Kim Man M.M. (2010). The Relationship between Distinctive Capabilities, Innovativeness, Strategy Types and the Export Performance of Small and Medium-Size Enterprises (SMEs) of Malaysian Manufacturing Sector. International Journal of Management and Innovation, 2(1), 15-30.
  12. Kim M & Azizi W. (2009). The Relationship Between Innovativeness, Strategy Types,Environment and the Export Performance of Small and Mediumsize Enterprises (SMEs) of Malaysian Manufacturing Sector. The Business Review, Cambridge, 13(2),145-154.
  13. Kohli A. K., Jaworski B. J., Kumar A. (2008). MARKOR: A Measure of Market Orientation. Journal of Marketing Research, 30(4), 467- 477.
  14. Krasnikov A., Jayachandran, S. (2008). The relative impact of marketing research and development and operations capabilities on firm performance. Journal of Marketing, 72(4), 1-11.
  15. Langrak F., Hultink E.J., Robben H. (2007). The mediating role of new product development in the link between market orientation and organizational performance. Journal of Strategic Management, 15, 281-305.
  16. Leonidou, Leonidas C., Daydanda Palihawadana and Marios Theodosiou (2011). NationalExport Promotion Programs as Drivers of Organizational Resources and Capabilities: Effects on Strategy, Competitive Advantage, and Performance. Journal of International Marketing, 19(2), 1-29.
  17. Leonidou, Leonidas C., Constantine S. Katsikeas, Thomas A. Fotiadis, and Paul Christodoulides (2013). Antecedents and Consequences of an Eco-friendly Export Marketing Strategy: The Moderating Role of Foreign Public Concern and Competitive Intensity. Journal of International Marketing, 21(3), 22-46.
  18. O'CassA, Weerwardena J. (2010). The effects of perceived industry competitive intensity and market- related capabilities: Drivers of superior brand performance. Industrial Marketing Management; 39(4), 571-581.
  19. Obadia, C. (2013). Competitive Export Pricing: The Influence of the Information Context. Journal of International Marketing, 21(2), 62-78.
  20. Ruokonen M., Nummela N., Puumalainen K., & Saarenkto S. (2008). Market orientation and internationalization in small software firms. European Journal of Marketing, 24(12), 1294-1315.
  21. Singh H. & Mahmood R. (2014). Manufacturing Strategy and Export Performance of Small and Medium Enterprises in Malaysia: Moderating Role of External Environment. International Journal of Business and Commerce, 3(5), 37-52.
  22. Singh, H. & Mahmood, R. (2013). Determining the effect of market orientation on export performance on SMEs in Malaysia: an exploratory study. Advances in Management & Applied Economics, 3(6), 223-232.
  23. Tabarsa, G.A., Rezaeean A., Hamidizadeh, M.R. & Akhlaghi, S.Y. (2014). Designing a model of export performance promotion for exporting to Afghanistan through information about market, business and marketing mix. Business management perspective, 14, (in persian).