چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین هوش هیجانی و بازاریابی رابطه مند بر اساس الگوی هوش هیجانی برادبری و گریوز در شعب بانک انصار شهرستان مشهد است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونه مورد مطالعه 152 نفر از میان 250 نفر از کارمندان این بانک و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز و پرسشنامه استاندارد بازاریابی رابطهمند راجر بنت است. اعتبار پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه هوش هیجانی 90/0 و برای پرسشنامه بازاریابی رابطهمند 816/0 به دست آمده است. تجزیهوتحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی و با استفاده از نرمافزار SPSS و LISREL انجام گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که رابطه مثبتی میان هوش هیجانی و بازاریابی رابطه مند وجود دارد. همچنین میان ابعاد هوش هیجانی یعنی خودآگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط با بازاریابی رابطه مند رابطه معنادار و مثبت وجود دارد؛ یعنی هرچقدر میزان هوش هیجانی و میزان ابعاد آن بیشتر باشد گرایش فرد به سبک بازاریابی رابطه مند بیشتر خواهد بود
- منابع
- احمدی، فریدون.، حسنزاده، تورج (1390). رفتار شهروندی سازمانی، مدیریت ارتباط با مشتری، عملکرد سازمانی شرکتهای تولید و پخش مواد غذایی، فصلنامه چشمانداز مدیریت بازرگانی، شماره 8، 113-130.
- رحیم نیا، فریبرز.، کفاش پور، آذر.، پوررضا، ملیحه. (1391). جهتگیری راهبردی و قابلیتهای بازاریابی، فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 12، 145-166.
- اکبری، مهرداد.، پوراعتماد، حمیدرضا. (1389). تأثیر برنامه مداخله ای-آموزشی جرأت ورزی، حل مسئله و حرمت به خود بر هوش هیجانی، فصلنامه روانشناسی کاربردی، 1(13)، 52-64.
- Arslan, A. (2008) “Boosting total relationship marketing”, Electronic Journal of Social Sciences, 7 (25), 139-156.
- Bennet, R. (2005) “Competitive environment, market orientation and the use of relational approaches to the marketing of charity beneficiary services”, Journal of Services Marketing, 19(7), 453-469.
- Bradberry, T., and Greaves, J. (2005) “The Emotional Intelligence Quick Book”. New York: Simon & Schuster.
- Conway, T., and Swift, J.S. (2000) “International Relationship Marketing- The Importance of Psychic Distance”, European Journal of Marketing, 34(11/12), 391-413.
- Cote, S., Lopes, P.N., Salovey, P., and Miners, Ch.T.H. (2010) “Emotional Intelligence And Leadership Emergence In Small Group”. The Leadership Quarterly, 21, 496 -508
- Feldman-Barrett, L., and Salovey, P. (Eds.) (2002). “The wisdom in feeling: Psychological processes in emotional intelligence”. New York: Guilford Press.
- Flambard – Runud, S. (2005) “Relationship marketing in emerging economies, some lessons for the furure”. Journal of Vikalpa, 30(3), 49-59.
- Gardner, L., and stough, C. (2003) “Assessing the relationship between workplace emotional intelligence, Job satisfaction and organizational commitment”. Austvalian Journal of psychology, 55(1/5), 62-69.
- Goleman, D. (1995) “Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ?” New York: Bantam.
- Goleman, D. (2006) “Social intelligence: The new science of human relationships”, New York: Bantam.
- Haenlein, M., Kaplan, A. M., and Schoder, D. (2006) “Valuation the real option of abandoning unprofitable customers when calculating customer lifetime value”. Journal Of Marketing, 70, 5-20
- Heffernan, T., O’Neill, G., Travaglione, T., and Morrison, M. (2005) “Relationship marketing, emotional intelligence and performance”. Anzmac Conference Relationship Marketing (Consumer), 20-27
- Lewis, M. (2005) “Incorporating strategic consumer behavior into customer valuation”. Journal of Retailing, (69).
- Mayer, J., Salovey, P., and Caruso, D. (2004) “Emotional intelligence, theory, findings, and implications”, Psychological Inquiry, 15(3), 197-215.
- Lewis, M. (2005) “Incorporating strategic consumer behavior into customer valuation”. Journal of Retailing, (69).
- Oginska-Bulik, N. (2005) “Emotional intelligence in the workplace, exploring its effects on occupational stress and health outcomes in human service workers”, Int J. Occup Med Environ Health. 18(2), 167-75.
- Rashid, T. (2003) “Relationship marketing, case studies of personal experiences of eating out”, Biritish Food Journal, 1/ 5(10), 742 – 750
- Salovey, P., and Grewal, D. (2005) “The science of emotional intelligence”. Current Directions in Psychological Science, 14, 281−285.
- Wang, H., and Head, M. (2005) “Consumer relationship marketing on the internet: An overview and clarification of concepts”. Innovative Marketing, (1), 55-68.