چکیده
هدف این پژوهش تحلیل وضعیت آمادگی صادراتی شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط استان کرمانشاه در صنایع مختلف و شناسایی نقاط ضعف این شرکتها است. رویکرد اصلی مورد استفاده ماتریس تحلیل اهمیت- عملکرد IPA)) و شیوهی جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه است. با مطالعهی ادبیات و پیشینهی پژوهش، شاخصهای اولیهی ارزیابی آمادگی صادراتی استخراج و پس از تایید خبرگان، پرسشنامهی نهایی با 9 مولفه و شاخصهای آن تهیه شده است. 132 شرکت تولیدی فعال در میان 7 صنعت، به روش طبقهبندی نسبی، انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. برای تحلیل یافتهها نیز از آزمونهای تحلیل عامل تاییدی، مقایسه میانگین T یک گروهی، مقایسهی میانگین T زوجی و ماتریس تحلیل اهمیت- عملکرد استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که به طور کلی شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط استان کرمانشاه از نظر مولفههای: شایستگیهای مدیریتی، منابع انسانی، ویژگیهای شرکتی، دانش و تخصص فنی، ویژگیهای مالی، آمیختههای بازاریابی، بازار و نقش دولت در شرایطی نامناسب قرار گرفتهاند و تنها از نظر مولفهی قابلیتهای تولیدی، دارای آمادگی صادراتی هستند. در میان صنایع مختلف نیز از نظر هر نه مولفهی آمادگی صادراتی، دو صنعت نساجی و کانی در شرایط مناسب و صنعت سلولز در شرایطی نامناسب قرار گرفتهاند.